Thursday, July 12, 2012

PANDAi_berANGAN


Seringkalinya tatkala kita mendengar perkataan "Hijrah" didalam kamus sesiapapun, kita tidak lari dengan synonym atau persamaan yang sama yang menyebelahi satu pihak sahaja iaitu "Menetap". Didalam rujukkan sirah ataupun Karya Agung iaitu Al-Quran pun sendiri begitu banyaknya menceritakan moral incidents terhadap mereka yang Bukan Islam(samaada kaum Kafir Quraisy ataupun selainnya) kepada memilih ajaran Rasulullah-iaitulah Islam.

Tribulation sememangnya suatu risiko yang pasti akan diambil oleh sesiapapun yang ingin beriman dari sekadar di cop sebagai "orang yang ada Iman" sahaja. Perbezaan antara dua category orang yang beriman dan orang yang ada Iman pastinya ada, oleh kerana bahagi yang ingin beriman, itu pekerjaan yang diraih dari sejauhmana kita menekan will/keinginan kita untuk beriman. Jalannya adalah pastinya akan lebih payah, oleh kerana para candidate pilihan Allah untuk menentukan kedudukkan mereka nanti diakhirat.

Sedangkan pula bahagi orang yang cuma "ada Iman", maseh belum tentu buatnya selamat secara total, samaada jalan mereka ambil itu selamat ataupun tidak. Pembaca pastinya akan bertanya kepada ambe sekarang, apakah kita sedang mendidik jiwa bersuudhan(sangka Jahat) kepada Tuhan diatas alasan rasa-rasanya macam ambe ini sedang menukil artikel yang mewas-waskan jiwa yang dirasakan "dah beriman". Dan apa yang paling bahaya dari sekalian persoalan itu mungkin sahaja ada bertanyakan secara sinis "apakah layak buatnya untuk pandai-pandai dan suka-suka berbicara soal Iman ni? dia ni beriman sangat dah ke?"

Tenang, dan perlu itu tidak usah lah untuk jadi terburu-buru oleh kerana hidangan kali ini baharu sahaja bermula..dari ratusan jumlah ayat, anda pun rasanya sudah pada tahu, the only thing that matters was the ending of everything..dan kebanyakkan cerita box office dipawagam atau drama TV pun, penonton cuma pentingkan conclusion akhirnya jauh dari permulaan(oleh kerana 5 atau 10 minit pertama sesebuah movie itu hanyalah dihidangkan kepada anda sebelum anda mula berfikir tentang "apa akan jadi selepas ini dan itu"..menunjukkan bahawa asbab yang menarik perhatian anda tadi untuk kini berseteru sebagai kita kini adalah perasaan ingin tahu yang membuak-buak/sense of curious. Dalam benak kesedaran kita atau tidak lagi sedar-sedar, amatlah kasihan kepada filem yang kebanyakkannya memakan budget berjuta-juta Dollar menyara crew-crew, wardrobe, sewa kepakaran gadget, studio dan apa lagi Pelakon Hollywood/Bollywood/Malaywood? dan sebagainya yang gajinya bukanlah RM5 sejam tetapi ber-ratus ribu untuk pelakon-pelakon tambahan sementara pelakon utama pula lebih dari itu, belum lagi kita huraikan post processing yang memakan masa lama dan promosi yang invest jumlah besar wang juga hingga masuk ke pawagam, tetapi akhir-akhirnya yang lebih "star" dari Moviestar manapun atau hebat dari Pengarah manapun tetaplah yang dipanggil "Audience", yang lebih dari comment dari berbuat, itu kalau kita observe Audience yang bersifat "Pengarah"..

Namun kali ini ambe akan bincangkan kepada anda yang sudi berfikir sama mengenai majority orang adanya hari ini yang bersifat Bintang yang langsung tak tentu arah ini, yang hanya tahu mengenai hanya ingin tahu apa berlaku kepada Frodo setelah selesai kembaranya menghancurkan Cincin segala Tuan empunya dalam filem The Lord of The Rings ke Tiga. Lalu "big boss" yang demanding gayanya pula ada pula ndak agar ada sambungan lagi dan terus lagi..Hinggakan ada antara kita rasa meluat pada orang yang tidak padan dengan nikmat yang sudah mereka hidangkan. Itu contoh sekadarnya, tak ada kena mengena dengan apapun hanya ambe ndak ketengahkan soal "Superstar" yang kita andaikan sudah jadi ini dalam tidak sedar.

dan langsung mengaitkan ia kepada symbol bentuk rupa Bintang itu kepada 5 Rukun Islam kita yang ndak jadi orang Islam. Tetapi belum tentu ndak beriman sepenuhnya ataupun tidak, atau mungkin cuma ikut-ikutan sahaja seperti Cult Movement. Lalu ambe simpulkan ia kepada perkaitan dengan Soalan paling utama dari permulaan tadi lagi iaitu; Pandangan/Perception.

Perceptions adalah perkara yang akan timbul dengan rupa yang zahir kita hidangkan melalui Pancaindera kita miliki seperti Mata, Telinga, Hidung, Mulut ataupun deria Rasa, tidak kira samaada ianya static ataupun bergerak setiap dari perkara itu adalah ambil kira kita terhadap apa kita akan nilaikan kemudian pertimbangkan.

Hanya kerana pemilik Mata si pemakai Tudung(yang baharu sahaja pakai 1 tahun lebih atau dah pakai sebab kena paksa pakai dari kecil) tetapi melihat wanita yang Sexy langsung tak tutup aurat, Perceptions yang common akan diperkatakan atau diumpatkan oleh Muslimah lain adalah seperti "dialah yang lebih baik dari itu", tidak bermakna anda berhak untuk berkata mengenai seseorang sedemikian..Sungguh semangnya benar sekali menutup aurat itu lebih baik, tetapi kita (yang maseh belum banyak hal tahu mengenai Agama ni..apatah cara ber-Dakwah) pendapat ambe yang kurang tahu ini juga pun menyarankan adalah cara terbaiknya kita banyak belajar dari berkata apapun mengenai ber-Dakwah, oleh kerana Methodology bertarbiah sememangnya banyak cabang dan cara pendekatannya.  

Sepertimana ambe sendiri pernah menjadi orang yang berambut panjang, yang banyak didatangi oleh pelbagai "Superstars" yang membuta tuli menghukum haram kepada ambe dan ada juga jenis pandang serong semacam sebab dia aja pakai Kopiah dan faseh bahasa Arab sikit dan ada hafal hadis dua tiga kerat.
Walhal issue berambut Panjang ini bukanlah suatu hal yang mengkafirkan orang pun, atau menyamakan dengan Wanita(selagi dia tidak bermake up macam Perempuan atau berkebaya/baju kurung atau berbikini)..
Justeru itu yang menghairankan ambe ketika berada di Kaherah,Madinah ataupun Mekah dahulupun tidak ada yang membantah lantas ada juga sahabat ambe disana yang mengaji disana pun ada mengatakan bahawa ia adalah Sunnah Jibliyyah-Fashion Nabi..

Ini menunjukkan mungkin kita banyak hal yang tidak tahu dan langsung tidak tahu tetapi terus tidak mengambil tahu, permasaalahan hari ini yang dirasakan dari ambe dan mungkin ramai sahabat diluar sana hari ini adalah terlampau ramai-nya orang yang obsessed dengan jiwa Superstar nya yang siapapun tengok Tweet atau Status FB empunya dah menular jadi "Ustazah Internet". Mungkin sahaja pandangan ambe ini buat ramai kurang setuju seolah-olah menyekat kebebasan ber"dakwah", sebenarnya dah terlalu lama memerhati News Feed dan bila timbul rasa ndak tegur elok-elok, dah ada orang tegur-empunya status itu pula yang Emotional. Namun apakala fikir panjang, ambe ambil lah risiko ini maka cuba lah sampaikan dengan sebaikmungkin asalkan suatu masa nanti kita sama-sama mendapat pencerahan dalam mencari Jawapan sebenar.

Dakwah dan Tarbiah itu besar kaitannya dengan common sense, berdasarkan Rukun-rukun Agama tetaplah bermula dengan diri terlebih dahulu. Jikalau kita asyik suruh atau paksa orang lain gosok gigi seraya menceritakan khasiat-khasiatnya ataupun menggunakan comparison diri yang dah cantik giginya oleh kerana senantiasa mengamalkan gosok gigi dengan orang yang gigi-nya rongak atau buruk dikhayalak ramai. Itu bukan Dakwah namanya, itu Tarbiah Kesetanan kita yang mendidik Ananiah diri sendiri yang syok dengan pendapat sendiri. Walhal kita datang dihujung tangga Rumah Allah dahulu dengan perasaan apa? Apakah kita Percept bahawa Tuhan perlu kita kerana kita pakar dalam Strategy Meniaga, Arkitek atau Doctor?

Maka disinilah Isi Penting garapan kali ini, harapan ambe moga kita bersedia untuk membuka fikiran dan perasaan untuk cuba terima dan nilaikanlah sendiri. Hakikatnya kita tetap perlukan Tuhan, dan kita patut terima bahawa bila tertegaknya Rukun Islam pertama, kita sambut Existance Tuhan itu melalui kewujudan Muhammad. Dan kerana itulah dari dasar keyakinan ambe sendiri, Kalimah Syahadah itu disambut dengan Dua Nama Penting untuk tujuan Pra-Kenalan kepada Agama Islam. Seperti Akad kita berniaga atau nikah, ada sebut "Saya Jual" ada jawab "Saya Beli" dan "Saya setuju untuk nikah dengan si fulan" dijawab oleh Perempuan ketika berlangsungnya pertunangan, sementara Lelaki menjawab "Aku trima akan Nikahnya dengan Maskahwin tersebut itu" pada Ijab Qabul. Menunjukkan apabila kita trima Islam, kita akan menuruti segala amalan Nabi Muhammad sebagai Janji kita kepada Tuhan Allah. yang kemudiannya kita tahu bahawa Dia memiliki 99 Nama yang lain untuk tujuan kita menyedari betapa dekatnya kita dengan Tuhan sebenarnya, sehinggakan NamaNya itupun dipinjam dan digunakan kepada anak-cucu kita seperti "Rahman", "Rahim" dan sebagainya..lalu apakah mengetahui itu memperbolehkan kita ini tiru gaya berlagak Tuhan yang boleh buat apa sahaja kita mahu? Mungkin sahaja melalui sejarah kita sedar bahawa ramai mengaku Wali, Nabi, Rasul tetapi jarang sangat-sangat kita dengar ada orang mengaku dia Tuhan kerana mereka sedar dengan risiko demikian, ramai orang akan membunuh atau memburu.. Menunjukkan Naluri Bertuhan itu kita sudah wujud sejak Azali meyakini Tuhan yang lebih maha dari apa yang mampu diandaikan akal kita mengenai Tuhan.

Justeru itulah untuk menjadi orang yang Islamic bukan ber-erti anda perlu jadi macam Tuhan atau Nabi,Rasul atau berlagak walipun. Namun sekadar ikut sahaja cara Nabi sebagai panduan yang selamat, bagaimana baginda dan Isteri-isterinya atau anaknya atau cucunya atau saudara-mara bahkan dengan sahabat serta masyarakat. Sunnah-sunnah tersebut sepatutnya kita hidupkan melalui amalan harian kita.

Dan bagi membahaskan soal Perceptions dalam jadi orang Islam, kita sedikit sebanyak melenyapkan Eksistensi kita ini yang banyak jahil dari tahu berdasarkan Rukun Pertama,
Perkara Kedua pula mengajarkan System cara kita Hidup membezakan dengan mereka yang tidak Islam, bahawa kita ada Discipline yang ajar diri memujuk sendiri agar taat dalam Solat 5 kali sehari-semalam. Masa kita Korbankan demi balik lapor diri dengan sang Khaliq itu sekian hikmahnya. Kemudian secara ringkasnya mengenai bulan yang bakal kita harungi tidak lama lagi dibulan Ramadhan untuk men"jamu" makanan kita yang sebenar iaitu sejauhmana Tenaga kita mempu diberikan pada keadaan yang sihat. Zakat di Perkara Keempat bertanyakan kepada kita akan berapa banyak mampu kita Infak atau Sumbangkan Harta kita kepada golongan yang lebih memerlukan. maka Akhir sekali pada Rukun Islam adalah Menunaikan Haji..

Jikalau kita perincikan semua 5 perkara ini, kita akan capai satu peringkat bersetuju bahawa 5 Kerja ini bertanya kepada kita, apakah kita sanggup atau tidak, Seperti Rukun Pertama yang semua mengaku dia bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah, dan mengaku Muhammad itu Pesuruh Allah.
Andaikatalah kita tanya kepada dalam diri kita, sudah pastinya sedar bahawa kita terbatas kadarnya..Sungguhpun kita diberi pinjam nama Allah yang Maha Sabar untuk berbuat apapun atau menghadapai apa sahaja tetapi Allah lebih Maha Sabar daripada apapun, dan bilamana kita yang ada diberi nama Muhammad pun sendirinya tidak semua mampu menggalas keseluruhan Tugas Muhammad. Hikmahnya disini kerana itulah Rasulullah menekankan hidup berkeluarga iaitu berjemaah, mengelakkan berpuak kerana itu menyimpang dari dasar concept persaudaraan. Jikalau salah daripada ambe berkata begitu, mengapa Baginda mengalakkan kita bermuzakarah? tidak mungkin muzakarah itu dilakukan sendiri melainkan lebih dari dua orang itu sudah pastinya. Tidak mungkin disabdakan fadhilat solat berjemaah lebih baik dari sendiri melainkan tujuannya adalah itu.

Dan apabila kita ceritakan mengenai Solat, yang dituntut itu cuma 5 waktu sahaja. Tetapi yang sunatnya banyak adanya berdasarkan keperluan kita, kalau ada hajat, maka di suruh Solat hajat..jika mohon hidayah, Istiqarah. bila terasa ndak bertaubat maka Solat Sunat Taubat ada.

Bahkan Puasa Sunat berbagai-bagai adanya. Yang dituntut wajib cuma Ramadhan.

Zakat cuma satu kali setahun, tetapi kalau ada yang hendak membahagikan sejumlah pendapatan kita untuk membantu saudara sesama kita yang kurang mampu istilahnya adalah Sedekah. Dan apabila cerita bab Sedekah sekalipun, begitu banyaklah caranya, tidak semestinya dengan wang pun.

Ataupun fardhu Haji, yang bahagi ambe dahulu sangat tertarik dengan ayat sambungan "Jika Mampu" itu sebagai Persoalan kepada keseluruhan Rukun.
Andaian ambe pula berpendapat bahawa kita tiada sebab untuk jawab tidak Mampu kerana kita lebih Mampu dan malah semakin hari semakin dipermudahkan justeru semakin mewah dengan nikmat melimpah ruahnya hingga ambe pun menjadi salah seorang yang buta dalam menyedari reality hari ini. Lalu apakah sudah pergi Haji setelah dirasakan dah berjaya Tunaikan Sunnah Nabi, jaga Solat, Puasa penuh, bayar Zakat itu sudah sempurna namanya sebagai orang Islam?

ramai menjawab-belum tentu.

tetapi jawapan sebenarnya adalah Iya, jikalau ianya diselaraskan dengan Rukun Iman kita. Kalau Rukun Islam itu Terms, Rukun Iman lah Condition kita.
soal mengaku Islam itu hanya dijawab oleh mereka yang pentingkan Perception Ujub Diri atau mungkin Riak kita atau parahnya Ananiah Keakuan kita yang Taksub dengan pendapat sendiri sahaja..kita lupa bahawa bukan sahaja orang di Malaysia sahaja perlukan Agama Islam tetapi Dunia. Kita terlupa mungkin untuk Act Local but think Global bahagi menerima kebusukkan negara kita hari ini, tidak kiralah pemerintah pimpinan manapun tetap kurang sempurna kerana moral segala-gala Incident yang anggap ada Coincidence belaka ini hanya memberi bahan fikiran kepada kita pada Akhir Zaman. Ia bukan dongeng bahkan sedang berlaku, yang kita nanti cumalah Pimpinan yang disabdakan sahaja. Itu sahaja Pimpinan yang Absolute dan almost Perfect seperti Muhammad. Jadi apalah salahnya jikalau pemimpin atau Raja-raja kita trima salah dan lebih optimistic dengan perubahan dan bekerjasama tidak kiralah Kerajaan ataupun Pembangkang. In fact, bukan kah kita semua ini menumpang sahaja? 

Namun persoalan ambe buat diri ambe dan pembaca cumalah sekadarnya bertanya kepada soal Perception.
Apakah kita ini bermatlamat untuk lakukan kerja Islam untuk tunjuk Islam ini hebat? Ambitious namun kita kekurangan tenaga kerja seperti para Sahabat Baginda yang ada, para Wanita Muslimah yang ber-character supportive dan berjiwa Redha dengan kepayahan dan kesukaran..Namun demikian,tidakkah kita belajar daripada Sirah setelah Nabi Wafat? Nabi belum dikebumikan lagi dah bertelagah mengenai Pemimpin. Pada satu sudut memang menunjukkan concern mereka ketika itu terhadap Umat akan datang, tetapi Hakikatnya mereka dan kita sedar..Siapalah kita tanpa Muhammad yang diutuskan Allah?

Oleh yang demikian sudah-sudahlah duk gila sangat dengan kedudukkan, kerja kita banyak belum selesai. Perception Islam itu hebat mungkin dapat membangkitkan kembali popularity Umat menjadi Ummah..yang majority di mata Dunia. Tetapi dengan ada orang seperti ambe sendiripun belum tentu complete kerja Islam, belum tentu terlaksana belaka hak sebagai yang Insan jangankan ndak sebut hal BerIman..betapa miniscule nya kita ini kalau ndak cerita "saya hari ni buat benda baik" hingga mendapat semacam fan pun malah tinggi ujiannya, takut dan bimbang nanti jadi Taksub dengan pendapat sendiri sahaja..kita tidak mahu itu kerana kita bukan ndak Agama tetapi berAgama. Amalan berjemaah dalam kadar yang ramai dan memiliki mutu yang lebih bagus dari kita lagi, ambe yakin begitu ramai diluar sana punya potential mengerjakan amal mulia yang qualitynya mengalahkan quantity yang ada, kerana kita sememangnya hendakkan Perception dari sang Khaliq, sebelum sampai kepadaNya, kembali lah kepada ajaran Kekasehnya kerana itu sahajalah option nya.Sementara ini hanya salah satu garapan mengenai soal Pandangan yang tiada siapapun ambe mohon peduli kecuali ambe begitu bermohon agar kita dapat bersama berusaha ke arah memperbaiki concern kita secara hakikatnya ke arah yang tidak kita kenali tetapi kita degil untuk mengenali, kerana bila berbuat apapun kepada orang hari ini, anda pun tahu apakah tindak balasnya yang sering kita terima..Kecewa juga akhirnya.

Jadi tidak usahlah mengharap pada makhluk terlalu bedo'oh lalu sangat, tetapi jadikanlah ia sebagai force untuk kita terus ke hadapan. InsyaAllah kita bangkit kerana kerosakkan kita sendiri lakukan selama ini.

Jangan sampai anak dan cucu kita semua jadi mangsa dari hasil kerja tangan dan sumbangan subahat kita buat Akhir Zaman kelak.

HKM