Tuesday, July 24, 2012

RIBU-CARA MENGHIDUPKAN YANG MATI


hari ini merupakan hari ke 5 kita bertarawikh, dan hari ke 4 kita berpuasa..
yang bukanlah sekadar tradisi menahan lapar perut tetapi menahan kehendak Nafsu yang masing-masing miliki. Sepertimana yang tlah ambe beritakan dari status FB ambe selesai Sahur tadipun, ambe terdengar dentuman bedil yang menandakan waktu Imsaknya, dimana bukanlah waktu anda berhenti makan atau tidak boleh makan, tetapi adalah "masa kecederaan" bahagi mereka yang penting untuk Solat Subuh daripada asyik menimbunkan najis sahaja didalam Jasad hingga menyebabkan minda itu malas untuk berfikir apatah bekerja.

tidak perlu menjadi "wali" untuk mendapat pemahaman sebegini, hanya cuma pantul kembali pada diri sendiri yang sebenarnya lemah, kita lemah tanpa makanan atau supplementaries Jasad..itu peringatan pertama, sementara peringatan kedua, jiwa kita pun turut memerlukan semacam pemakanan yang berkhasiat untuk Roh kita ambil dan consume menjadi orang yang bersemangat kental menjalani Hidup. Apakah kita lupa dengan mereka yang dilanda kecacatan atau penyakit kronik seperti Kanser yang terlantar di Hospital? Allah taala sudahpun membuktikan secara logic atau tidak bahawa kebangkitan Roh yang dipanggil pergi(Mati) atau yang diberi peluang untuk Hidup hanya memerlukan kebangkitan Jiwa yang menyeluruh, yang memberitahu bahawa daya mengharap kita kepada kuasa yang tiada terbanding itu terbukti secara klinikal, tidak perlu Ubat ini atau itu untuk menyembuhkan tetapi Ikhtiar itu cumalah satu batu loncatan sahaja. Tiada Ubat yang sah dapat mengubati sakit Batuk atau Selesema, hanya ia berfungsi untuk rehatkan saraf dan system untuk pulih. Kerana yang pulihkan tetaplah antibodi kita sendiri yang rata-ratanya adalah cuma Asbab kepada maha Halusnya Allah taala juga dalam memberi sedikit pinjaman kepada kita atas namaNya yang maha Hayyu ataupun yang maha Qayyum hingga akhirnya kita Baiths diatas izinNya..ada antara kita maseh Hidup walaupun jangkaan Doctor cuma ada 3 atau beberapa bulan sahaja untuk Hidup.

Namun pada garapan ambe kali ini bukanlah hendak celotehkan hal sakit atau sihat, tetapi Masa kita diberikan hari ini dan moment kita dibiarkan Allah taala duduk memikirkan seketika mengenai nasib saudara mara kita ditempat lainnya. Mungkin sahaja ambe pada ketika Sahur tadi terkesan dengan video-video di Chernobyl bila menyedari project Lynas yang akan dan dah diadakan di Pahang, perkara yang sama membuatkan ambe terhidang dengan semacam kemarahan yang mendadak bahawa kita ini adakala "tidak pakai otak" untuk mendefinasikan Hidup yang sihat, 
dah puas dicemari dengan budaya rasuah, penebangan balak yang hanya digalakkan untuk tujuan menjana keewangan yang berlebihan untuk beberapa puak hinggalah penggalian minyak yang turut membuatkan kita sesama kita pun bersubahat dengan pencemaran walaupun pencemaran udara itu kita hari ini cuma "rasa" ianya jangka masa pendek kot.
Betapa tidak peduli nya dengan nilai "Rahmatan lil Alamin" yang harus dicontohi oleh kita kepada makhluk-bukan? dan ambe turut menyalahi diri ambe sendiri didalam garapan ini bukanlah untuk tuding salah orang lain sahaja demi perception "oh, akulah orang environmentalist" kononnya.


Sesuap demi sesuap ambe habiskan nasi yang dihidang cantik diatas talam kecil ini kita panggil pinggan, kemudian bersama serunding daging yang ENAK, itulah resam yang selalunya bottomline kita hendak kehendaki pada setiap apa kita consume. Kita hendakkan Quality pada perut, kepala ataupun hati tanpa pedulikan berapa banyak pembaziran dibelakang cerita untuk dijadikan semacam Lauk, atau Movie atau apa sahaja kita dihidangkan untuk mendapat tanggapan ENAK, BAGUS dan sebagainya yang berakhir dengna kepuasan Nafsu juga.

Sesudah itu pula maka ambe ambil gelas yang bersih untuk minum air dari isinya, yang juga MANIS untuk dibantu cernakan makanan tadi didalam Perut, yang akhirnya semua itu dijadikan Najis juga.
dengan tidak malu untuk diminta dimuliakan oleh orang lain, kerana ambe ni "Raja" lah sangat, akhirnya siapapun anda yang rasa mulia itu turut menyimpan Tahi dan Air Kencing yang sangat kotor lagi menjijikkan orang lain.

1000 tahun atau berpuluh ribuan tahun Hidup di Dunia malah kita maseh tidak ubah sebagai penyimpan Najis, yang berat ataupun ringan, yang mahal ataupun yang murah-murah.. Apa perasaan kita tiapkali bersembahyang agak-agaknya bila membawa pemikiran sebegini?
Allah tetap hendak bertemu dengan kita tiap 5 kali sehari meskipun Wudhuk itupun tidak akan menyulingkan darah rasuah atau kencing petai yang kita miliki.

lalu anda ber conclusion, Allah taala tidak pandang kotor itu melainkan Roh kita sahaja ketika Solat.
Apakah itu menurut kepercayaan anda ataupun assumption sahaja? sedangkan Hati dan Fikir kitapun penuh dengan kebusukkan hingga memberi kesan kesakitan kepada Roh kita sendiri yang semakin hari semakin tenat. Hal ini tidak ada yang terkecuali, bahkan Kekaseh Allah pun turut merasa Hina diri didalam mengingatiNya, dalil? Segan mereka yang berpanjangan dalam kehidupan dan menyuruh Umat mereka ketika itu buat mengikut landasan yang sepatutnya.

Antara 3 Landmark Islam hari ini kita ketahui ia diberi nama Al-Aqsa, Madinah dan Al-Haram. Itu menjadi point of view ambe ketika berdentumnya bedil(yang hari ini orang Terengganu gunakan mercun) untuk menandakan tamat waktu anda bernikmat, dan bersiap untuk ke Office anda iaitu Rumah Ibadat yang tidak kiralah dimanapun anda solat baik dirumah atau surau bahkan Masjid lebih baiknya, Office anda tetaplah dimana anda berdiri menghadap arah Kiblat itu.

Sementara melihat scenery hari ini di Masjidil Al Haram, yang kalau didefine kepada maksud Haram itu, ia sepatutnya Haram daripada yang ditetapkan. Penghuni Makkah bahkan seakan-akan melambangkan kepada diri kita sendiri yang sudah lupa pada asal usul sebenar nya, Kemajuan yang disepatutkan itu berada di Madinah kerana disitulah tempatnya Rasulullah berurusan mengenai hal Duniawi, menunjukkan tidak ada salah pun sebenarnya orang yang bekerja, hanya ada ketikanya Rasulullah ke Makkah untuk ajak Sahabatnya mengenang kembali Usul diri itu yang sebenarnya.
Iaitu anda dan ambe, kita dijadikan dari Adam yang dikatakan tanah pertamanya diambil dari bawah Kaabah itu sendiri oleh Malaikat diatas perintah Allah taala, perjalanan Makkah ketika Haji itupun seolah-olah satu symbolic kepada kita menyahut seruan atau panggilan Allah taala untuk kembali bersatu. Kaabah itulah satu sudut yang meng unify kan semua dari kelilingnya. Kita bertawaf mengelilingi berlawanan arus masa menunjukkan kita perlu menyusuli jalan yang terdahulu untuk mengenali diri, melontar itu sendiri bukan sahaja menunjukkan 7 lontaran itu dikenakan kepada Syaitan yang diikat, tetapi Syaitan yang bersembunyi didalam Hati-hati kita ini..

Malang nasib Umat Islam hari ini, kita membina bahkan menggalakkan orang Arab ini untuk bina bangunan demi bangunan mengelilingi Kaabah kononnya itulah kemajuan, dan dengan pengalaman ambe yang sedikit ke Makkah pun menunaikan Umrah walhal menunjukkan betapa drasticnya perubahan tersebut, tiada hotel yang murah berdekatan yang disediakan untuk orang yang kurang mampu bahkan hotel yang mahal dipacakkan keliling Masjidil Al Haram untuk menunjukkan betapa exclusive nya orang kaya yang tamak ini.

Hinggakan perjuangan dan laungan saudara kita dikeliling Dunia mengkhabarkan kekejaman Umat yang daif lagi dizalimi terutamanya di Al-Aqsa pun tidak dipeduli oleh para hartawan Arab yang hari ini layak dikatakan sombong dengan barang yang BUKAN milik mereka sahaja. Mentang-mentang bahasa Al-Quran itu lisan mereka, mereka boleh hentam orang lain? Mentang-mentang budaya mereka maseh ada ikut cara Nabi dan Sahabat, kita dipandang hina? Ini hanyalah pembuka fikir kita, tidak lebih dari itu..Bukanlah mengajak pembaca menjadi Assobiyah tetapi ingat dengan apa yang sudah dikenakan. Bahkan laungan saudara kita di jiran mengenai kekejaman puak kafir, tak adapun orang kaya atau para Imam, Ulama dari Makkah itu datang membantu setidaknya pun untuk meredakan keadaan. Kalau susah pun, sound lah sikit mereka yang berlaku jahat terhadap Islam pun..Salah ke beri Nasihat kepada Pemimpin Dunia yang lain jika ada kezaliman?

Semua tutup mulut, bahkan pentingkan "Amal aku seorang diri sahajalah, aku dah di Mekah tanah Suci"..seolah-olah itu lah jawapan bisu mereka. Kita ada pelbagai Persatuan Islam tertegak tetapi tiada kesepakatan, bahkan maseh bertelingkah dengan golongan atau bahagian dalam Islam itu sendiri seperti peperangan dingin antara puak Sunni, Syiah, Tabligh, Hakekat, Tariqah dengan Tariqah lain, Mazhab Hambali, Maliki, Syafie atau Hanafi dengan Mazhab lain. Tidak habis-habis..padahal kalau kita tengok pada pandangan yang luas, mereka semua tetap mengamalkan apa yang Nabi atau Sahabat amalkan, bahkan setuju dengan Allah sebagai Tuhan mereka.

Tidaklah ambe ini seorang ahli apapun, tetapi panduan ambe dalam mengenali Islam hanya membuka ruang untuk memaafkan, bahawa kita tiada lagi Imam yang Mutlak sepertimana yang dicirikan oleh Al-Quran dan Sunnah bahkan Hadis, atau mungkin kita dah ada tetapi kita tlah menidakkan kewujudan Para Imam yang Inspired diatas amanah yang Al-Mahadi akan bawa kita diakhir nanti. Atau mungkin sahaja kita diambang persediaan untuk menyambut Mahadi dan Isa Alaihisalam.

Semua itu memerlukan keyakinan yang tinggi, bahkan pada level of thoughts seperti para cerdik cendekiawan atau orang bodoh seperti ambe pun belum lagi berani untuk tentukan siapa Al-Mahadi atau Isa yang sebenar sepertimana yang dicadangkan melalui canang-canangkan dalam media Internet seperti Youtube atau lain-lainnya. Tugas kita cumalah mengenal diri terlebih dahulu, study with our concerns within our surroundings, keliling kita ada 3 tempat yang Istimewa pada Agama melebihi yang lain. Al-Aqsa-Madinah-Haram.

dari AL-AQSA kita mengenal kesusahan hari ini untuk cuba menjadi orang yang ber-Iman;
kita ditindas dan dihalang oleh yang menentang perkara Kebaikkan. Yang pernah dijadikan tumpuan utama bahagi Umat Islam seluruh Dunia.

dari AL-MADINAH kita mengenal kemudahan yang Rasulullah tlah sediakan kepada yang sudi menerima Agama Islam;
dimana Nabi Muhammad berurusan dengan adil serta bijak-sana dalam soal berniaga dari segi Economical, tetapi biarlah yang BIJAK itu benar berlandaskan wawasan yang di SANA iaitulah Akhirat semata-mata, menunjukkan ada juga antara mereka yang dijadikan untuk menjadi pakar economy Agama seperti Abdul Rahman bin Auf sebagai contoh ketika pentadbiran Nabi sendiri, atau Sahabat-sahabat baginda pun orang-orang yang kaya juga lah kalau hendak dikirakan. Kalau kita rasa kita tidak mampu ndak kaya, give up dan teruskan menjadi pengabdi Agama sudahlah, baiki itu ini..Sebab bahagi pengetahuan ambe lah yang maseh cetek ini, menjadi orang kaya memerlukan banyak sudut dalam menilai berbagai-bagai hal. Bahkan menjadi orang yang kaya pun tidak mesti dengan material wise, cuma perlu kepada kecerdikkan dan bijaksana dalam mengemukakan solutions. Di Madinah bukan sahaja penduduknya yang Islam, bahkan orang Kafir sekalipun Nabi beri bahagian mereka, jika tidak dari mereka puas hati dengan cara Islam maka orang Kafir boleh lah pergi ke Negara lain dengan elok, tetapi dalam menelaah sejarah ketika itupun Nabi punya PR dengan orang Kafir pun baik, yang banyak buat hal seperti racun atau khianati Sahabat Nabi tetaplah sesama Agama juga.

dari AL-HARAM kita mengenal HITAM-PUTEH kehidupan sebagai seorang Insan.
Asal hidup anda tidak ada apapun, itu fakta, kalau Ibu Bapa anda itu zalim, mungkin sahaja meletakkan anda di Tong Sampah atau ditinggalkan di Jamban sahaja. Tetapi anda tlah di bangunkan dengan semacam kesusahan disebabkan karenah anda(termasuklah ambepun)..
Bahagi yang Yatim Piatu, tidak perlu rasa sedih dengan nasib demikian sungguhpun orang seperti ambe atau lain yang berayah dan beribu pun tidak dapat memahami apa sedang anda rasai kini, anda dibesarkan diatas Naungan Allah taala dan anda(anak Yatim Piatu) lah salah satu contoh dari beribu Umat yang membuktikan Rahim Allah itu memang exclusive buatmu, bahkan Nabi pun menyuruh orang Islam menolong serta memuliakan golongan Yatim Piatu lebih daripada melayani anak raja lagi malah.

Madrasah-Surau-Masjid. Semua itu adalah Rumah Allah..kerana didalamnya ada penghuni yang menyeru dan memuji serta memuja kebesaran Allah taala.
Peringatan buat diri ambe juga, jadikanlah Rumah-rumah mu juga sebagai Rumah yang disinggahi oleh Malaikat yang mungkin sahaja tersalah anggap bahawa ini adalah Masjid, oleh kerana penghuni nya senantiasa memuji dan memuja Allah serta mengamalkan panduan Sunnah Rasul yang kita semua muliakan.

Permulaan yang baik adalah dari diri, ajari diri mengamalkan kebaikkan. Mulalah di Rumah, di tempat kerja anda sebagai medan anda membangkitkan nilai-nilai Mulia yang dipuji Allah. Give good impression in Islam, surely the others will follow. Semestinya setiap perbuatan jujur diri yang tidak mengharapkan apapun balasan itu membanggakan Rasulullah.
Sebab itulah Kunci kepada KeIkhlasan.

Ramadhan baharu bermula, belum terlewat untuk kita berubah untuk bangkitkan jiwa kita. Hidupkan jiwa kita yang Nyaris Mati ataupun pernah Mati(pada nilai Baik) dengan kegigihan yang bersungguh untuk mengakui sebenarnya Solat-Ibadat-Hidup dan Mati kita MEMANG kerana Allah taala.

HKM