Sunday, July 22, 2012

WA-SIAT-siat lu

Kita sering diingatkan pada sirah Sahabat Rasulullah yang menukil Wasiat setiap hari sebelum mereka tidor, maka fahami Wasiat itu apa dan kandungannya apa?
apakah ianya mengisahkan tentang Hak sendiri atau selainnya yang akan ditinggalkan?

sudah tentulah Harta itu dibahagi-bahagikan, pada yang general sememangnya memahami bahawa Harta itu adalah berbentuk Duit, Aset seperti Tanah,Rumah,Kereta atau Syarikat yang sering hari ini kita berbalahkan dalam drama murahan orang Melayu kita ataupun orang spesis rumpun Melayu lain yang menetap di Negara lain? Duniawi wise, maybe..Akhirat wise, surely pesanan itulah lebih berharga daripada yang lain.

sementara ada orang yang sering ikuti penulisan ambe yang kurang seberapa ilmiah malah mungkin banyak emotive, itu belaka hanyalah perception masing-masing dalam kerja penilaian. Kalau rasa "oh, dia ni tengah marah la ni dengan sesuatu sedang berlaku la tu"..itu typical, sementara kebanyakkan hal bukan berupa periodically, tetapi sudah berlaku dan banyak kali dah berlaku sebenarnya hanya disebabkan incident yang berlaku dimata kepala kita sendiri jadi penyebab mengapa sesebuah essay itu digarapkan. Lalu ia merged daripada permukaan yang tenggelam dahulunya.. Ada timbul, maka ada tenggelam juga adakalanya, itulah Issues yang berlaku diserata Dunia hari ini ataupun 200 tahun dahulunya. Jikalau salah daripada assumptions ambe, maka apakah benar rata-ratanya masaalah itu bukan berpunca dari alam semula jadi tetapi masaalah sikap,perangai ataupun kedegilan manusia itu sendiri untuk tidak berkerjasama ataupun berkerjasama yang menzahirkan conflict?

Boleh sahaja kita menyalahi kematian ribuan 100,000 Ummat manusia pada satu kejadian letusan gunung berapi ataupun tsunami, lalu salahnya kita kepada alam dengan headline seumpama "BENCANA ALAM" padahal yang lebih durjana dalam menjadi antara pemegang saham merosakkan system sunatullah Alam hari ini adalah kita juga. Dan dalam banyak-banyak location strategic dari segi geographic pun dah jelas memberi saranan bahawa disini selamat sikit dari duduk dekat gunung berapi walaupun kita akhirnya mendapati bahawasanya dimana-manapun kita pergi kematian itu tetaplah akan datang menjemput kita. Dan ia datang dengan berbagai asbab-asbabnya. Berumah diatas gunung yang tinggi manapun dengan membina semacam rumah ala Istana kayanganpun belum pada tentu menjanjikan bahagia atau kehidupan 1000 tahun lagi sebab semuanya tetap Iradatullah.

Oleh kerana itulah ambe mengambil contoh kepada Kematian untuk dipelajari, mungkin Hikmah incidence-incidences yang menemukan ambe dengan Kematian apatah tidak daripada ambe lupa kenangan menguruskan Jenazah pada malam sahabat ambe yang ada bersama seorang mantan kekaseh yang cantik rupawan dan gayawan bernama Natasha (yang kini dah bernikah pun dengan calon pilihan Hatinya-hahahaha) gigih membuat surprise kepada ambe kononnya ndak menyambut Hari Kelahiran atau Besday ambe sedangkan ambe maseh berada di Bilik Mayat Hospital Terengganu. 


Dalam tidak menyinggung effort mereka ambe pun pergilah singgah walaupun ambe ni bukan jenis suka sangat diraikan(bukan berlagak, cuma kabo kalu dok tahu) kerana ambe hari ni yakin bahawa itu semua sekadar yang lalu dan memberi kenangan, tradisi ingat birthday ada baiknya tetapi banyak membawa kita kearah pemberitahuan palsu mengenai reality, sedikit sebanyak kerana incident Birthday dan Kematian berlaku selisih satu hari ketika itu buat ambe dalam diam memahami mungkin dengan cetek nya akan maksudnya..Kalau kita bangun hari ini dari tidur, malah itu satu Kelahiran Baharu pada pemahaman ambe..Kalau semalam katakanlah anda berusia 29 tahun, dan sudah ditinggalkan 1 bulan  3 hari dari tanggal kelahiran anda. Maka hari ini anda sudah di "lahirkan" dari kelemahan untuk Bangkit untuk sedia hadapi Hidup untuk berusia 29 tahun, 1 bulan dan 4 hari pula. Tetapi kita hari ni tak adalah ndak narsis gila kira macam gitu-bukan? 


Namun itulah antaranya keterbukaan kita pada exposure pengetahuan Masa dan relation maksud Surah Al-Asr dari Al-Quran beri kesan kepada kita mengenai Masa yang sudah dirugikan. Bahkan didalam banyak Surah lain pun Allah taala sentiasa berpesan dengan kalimat seperti "..mereka adalah orang-orang yang rugi amal perbuatannya" atau "..yang merasa benar dan betul sendiri, walhal sia-sia belaka amal perbuatannya" dan banyak lagi(yang buat mereka yang tidak Ummi ini boleh cari dan baca sendiri pada kalimat Arab ataupun tafsiran Bahasa Melayu) segalanya buat pemahaman ambe adalah menekankan sensitivity kita kepada kepenggunaan dari tidak peka langsung. Jika satu masyarakat boleh berteriak menangis hysteric kerana Novel Garapan Twailait satu masa dahulu atau rasa inspired dengan Novel Garapan Kang Abik iaitu La Tahzan, mengapa tidak pada Karya Agung Al-Quranul Karim-kan? ini sekadar saranan, bukanlah paksaan..Jika ada dari anda yang membaca maseh rasa belum terbuka untuk habiskan masa mendalami Isi Al-Quran dan mengenalpasti ayat perintah atau ayat larangan, yang mana mutassyabihat atau yang makiyyah dan sebagainya. Semua ini hanya memudahkan kita untuk mengerti apa kita bacakan, itu je. Dari baca tak faham sendiri walaupun boleh pahala sekalipun, kita tetaplah padan dengan perkara yang mudah dan lebih memudahkan sahaja. Kerana apa kita consume hari ini sudah end product yang dipublish oleh Sayyidina Uthman sendiri agar mudah kita gunakannya dalam harian juga.


Take Time if you can't catch Anytime-
ambil masa jika kamu fikir tidak ada masa untuk mengejar masa. itu antara ayat-ayat yang ambe reka untuk diri ambe, sebab adakalanya ambe ni memang kalut dengan masa.

 But Everytime when time comes and goes by, we are still stuck with it in doing anything or nothing that helps time be something in equal to Quality.
-Dok kira lah masa pergi atau datang, kita masehlah tersekat dengannya dalam cuba melakukan apa sahaja ataupun berusaha untuk tidak buat apa-apapun diatas faedah masa menjadikannya sesuatu yang bermutu.

Because the moral of the idea of time that all those brainiacs have stated for today, Time is just some example or rules (assumed) to be obeyed or to not according to whom youre are truly devoted to, only a devotee will understand what he/she is obsessed with..not me or you.
-Kerana  tiap moral itu ada idea dalam membahaskan masa dan sebab mengapa para pemikir,cerdik cendekia hari lampau reka satu principle Masa (yang kemudian kita tahu ia berdasarkan peredaran Matahari & Bulan) untuk tunjukkan contoh mana golongan kita pilih, orang yang taat setianya dengan masa pada pekerjaan yang ia serahkan hidupnya kepada, hanya pengabdi akan memahami apa dia gilakan dengan..bukan ambe atau anda (untuk menghukumnya).


Seperti dahulu ambe pernah juga mengalami situation disuatu point dimana ambe tahu penderitaan membahagi masa dalam meluangkan dengan orang kita sayangi dengan apa kita buatkan, dan bila ambe cuba usahakan masa dengan bersama yang disayangi seperti keluarga atau kawan, ambe pula dituduh buang masa. Tetapi Hakikat tuduhan itu kita dalam diam sedari bahawa orang kata ke kita "buang masa" itu, sedar tak pada siapa kita dah buangkan? dan issue/case seperti ini dibuang masa tanpa ada kesepakatan, which is lebih sampah dari "buang masa" dengan orang kita sayang untuk menilai sayang itu setara mana kan?


Mungkin case ini bukan ambe seorang sahaja dan luar biasapun, bahkan anda pun lebih banyak tahu daripada ambe. Kita waste masa dengan berbuat gila sendiri, tanpa kita sedari bahawa setiap para Hajjah dan Haji pun BERLAWAN MASA dengan tawaf yang vertical view nya kita tahu pergerakannya menyerupai seperti jam berputar secara Circular yang COUNTER pada CLOCK WISE. Dan malah lebih mengejutkan, tiap perjalanan Haji itu adalah reminiscence pada Sirah-sirah tertentu yang pernah dilakukan oleh para Tokoh-tokoh Agamawan yang berbakti demi kerana Khaliq mereka. Dengan antara morality kita fahami bahawa kita ni tidak boleh jadi macam Nabi, namun kita boleh ikut cara Nabi..cara = sunnah. Hidup hinggalah Mati dalam Sunnah nya. Tetapi inilah mujahadah kita kepada hari ini, time consuming dan wasting. Commitment menjadi prihal palsu adakalanya dan adakalanya ada faedahnya, tetapi buat ambe jika anda seorang Engineer, Manager, Consultant atau siapapun..Janganlah sampai menyalahi kerja anda sebagai alasan mengapa Agama tidak kita pentingkan. Maksud ambe, biarlah kita tahu bahagi masa..Jika ia memberatkan, permudahkan dengan kebijaksanaan kita untuk melihat banyak hal menanti di sana. Hadist dah banyak menceritakan ini, tidak bermakna satu perubahan itu perlu drastic. Sungguhpun makhluk Manusia adalah tetap Gradient cara mereka berubah, Nabi buat usaha pada Sahabat Awalin..


Apa kita tidak faham dari kaedah tatacara pendekatan Nabi? menunjukkan bahawa kita tidak perlu jadi a good thinker(1000 tahun cuba jadi baikpun belum tentu) tetapi kita mampu menjadi a wise thinker, yang reti apply sesuatu pada fungsinya. Ada orang guna pakai kereta mengangkut Beras dan Barangan Rumah dari memuatkan Penumpang dengan menjadi macam Prebet Sapu. Dan ada pula orang guna pakai kereta Ferarri untuk mengangkut 2 penumpang penting untuk semacam urusan dari memuatkan Isteri-anak atau orang Tuanya. Disini ambe hanya hendak cuba buktikan bahawa setiap apapun pekerjaan itu bukan alasan kita tidak dapat cari nilai murni, bagi yang dah commit life 100% jadi abid Agama atau hendak jadi Ulama, department lain tak usahlah kata apapun sebab disetiap apapun pekerjaan yang baik tetaplah bermula dengan Niat yang Baik-Kan?
Jadi tak perlulah sebab kita dah berhijrah, kita rasa orang lain tu tidak ok. Dah kalau dah tahu tidak ok, kenapa tidak kita tegur dulu kan? Jangan tanam berAgama diatas cause kita ni nak jadi baik, tetapi kita nak kenal kebaikkan. Nak jadi Baik memang ambitious, tetapi silapnya ramai terjebak dalam kancah perasan baik dan berburuk sangka pula dengan orang lain. Dimana pada pandangan siapapun, ia satu bad impression.


Masa itu Emas, kata sesetengah orang Bijak. Tetapi Emas cuma boleh beri munafaat kepada hidup di Dunia aja untuk urusan Dunia. Menteri Besar atau Perdana Menteri bahkan Raja pun belum tentu dapat sogok Tuhan atau Malaikat untuk masuk Syurga free setelah menikmati Syurga free di Dunia dengan Istana Mewahnya hanya untuk anak beranaknya(yang akhirnya kitapun tahu semua itu bermula dengan duit cukai). Ambe tak nak katalah duit itu duit rakyat, tetapi duit yang datang itu memang rata-ratanya daripada tangan rakyat, malahan Pihak tertinggi pun Rakyat pada Rasulullah juga jikalau mereka taat pada Agamanya. Kalau ndak balah tentang duit, silakan tetapi akhirnya kita tahu duit tetaplah milik Alam juga..yang emasnya,peraknya,logam-logam lain diguna untuk jadikan Duit itu tetap dari perut Bhumi. Kalau kertaspun datang dari mana??
Hari ini lebih parahnya kita sendiri antara consumer yang guna "api untuk lawan api".
Ranapkan Hutan Rimba dengan trade berjuta-juta tanah pada tangan developer yang hendak jadikan Bandar demi Bandar, suatu masa akan datang(mungkin pekak kita hari ini tidak terasalah) takkan adapun satu pokok hidup ketika itu hasil dari kerja kita yang langsung tak memantulkan nilai "Rahmatanlil Alamin" kalau kitalah Umat Muhammad.

Daripada satu ke satu ambe asyik menaip, sebelum ambe menjadi terlampau ralit maka eloklah sahaja ambe jatuhkan nota pembunuh ini kepada penggulungannya. Wasiat adalah suatu amalan yang memerlukan kita mengarang semacam pesan, pesan itulah Hartanya..Sahabat hingga Ulama setelah Nabi Wafat hanya tinggalkan Harta Pesanan melalui Kitab-kitab yang mencurahkan pendapat-pendapat masing-masing untuk dikongsikan.

Seperti biasalah, anda terima end of product tersebut guane-guane pun. Nok kater gajoh rima pung, memang daripada dialu-alukan. Selalunya memang itulah adat penulis pun, atau pekerja yang menyahut untuk cuba berusaha ke arah kebaikkan yang belum tentu dapat mencapai baik yang menepati berjutaan Rakyat yang adanya..
Orang yang mengemukakan pendapat memang selalulah dilanda critic-critic. Tetapi tidak berbuat apa, pengecut, dan penyembumi tangan yang melontar batu (penghukum rambang dan licik) pada usaha-usaha yang Nabi pun dahulu usahakan (walaupun tidak semua dengan tinta dan kertas) diatas muka bhumi. Sampai bila agaknya kita hendak duduk menjadi consumer sahaja? 20-30 tahun lagi baharu hendak berkata "oh aku nampak dah apa kamu maksudkan atau apa Nabi pesan dahulu"..

Do the MATH dan buatlah ulangkaji sendiri, rujukkan yang ada keliling kita, pegalaman yang ada semua itu sedar-sedarlah berapa banyak jutaan mega-saat masa yang tersisa diatas kebangkitan satu macam rupa anak Adam sahaja.
Jikalau inilah antara Wasiat ambe, biarlah Wasiat ini diketahui dengan menyedari berapa banyak HARTA dah ada tersimpan dan ditentukan kepada kita oleh Allah taala selain Jantina, Rezeki, Jodoh serta Ajal.

Kematian diri kita yang dahulu, biar ditangisi dengan penyesalan. Kelahiran hari ini biarlah dengan kebangkitan yang bersemangat kental. Kita hendak prove function penciptaan Manusia kepada Makhluk Allah di Dunia dengan tanggungjawab kita, keadilan kita dan kebijakkan kita melihat menembusi awan-awan sana.
Progressive dan Tawadhuk diatas Bumi milik Allah dan responsible dengan Agama yang dilengkapi oleh Baginda Rasulullah dengan Kalimat Islam yang unify dan membebaskan keserakahan minda kita yang Taksub dengan pendapat sendiri, jiwa muslimin/muslimah itu Rahmatan lil Alamin...
ambe ulang,
Rahmatan lil Alamin...Alamin. biar luas pemikiran kita meliputi Alam.. Kalau ikut palehotok kiter sokmo, sampai bilapun tidakkan berkembang. Sebab yang cakap banyak banyak buang masa dengan duduk dan type.

dan kerana itulah bila membuat kesimpulan keseluruhan, pendapat ambe sering menyangka bahawa Wasiat Penulis yang sebenar-benar dari sekalian kebenaran adalah satu je(tidak kiralah genre apapun mereka berada atau tujuan apapun mereka menulis) iaitulah:

"Jangan jadi macam kami ni.."
ia satu macam kalimat subliminal dibelakang setiap garapan yang mengisahkan betapa sesalnya mereka menghabiskan masa, hingga akhir nya baca pun rasa tak cukup baik..maka ndak betul-tambah itu banyak makan masa lagi. waktu ambe bertemu dengan Pak Samad Said, kemudian didatangi sahabat ambe lain kami berbicara ringan mengenai apapun hal yang dapat hingga sampai satu point Pak Samad sendiri berkata bahawa beliau menulis Salina, dan tidak pernah baca semula hingga 4 tahun kemudian baharu sedar pada kesilapan yang penerbit awal itu tlah tapis isi kandungnya..
Menunjukkan bahawa masa untuk betul kan itu tak payah la, karya kan perlu jujur sejujurnya?
Jadi ini bukanlah satu sahaja encounter ambe dengan penulis-penulis yang cuba beritahu morality sebalik message "jangan jadi macam kami ni.." yang sama sepertimana diatas tadi.

Buang masa sebenarnya, termasuklah ambe. Tetapi tidak dinafikan lebih ramai diluar sana perlukan pencerahan dibidang ini mungkin sebagai penggemar baca. Kerana itulah perintah Allah taala kepada Nabi kita didalam Wahyu Pertama.
Bahkan Nabi pun tidak menulis Al-Quran itu sendiri malahan cuma sebut dan sampaikan apa yang diwahyukan. Yang menyalin itu adalah Sahabat, sepertimana buktinya hari ini yang kita dapat ditangan kita iaitu Resam Uthmani.
Oleh kerana Nabi Muhammad cuma tahu buat sahaja apa yang Allah perintahkan. Sementara Sahabat Baginda yang menceritakan dari pandangan masing-masing pada masa ketika,suasana yang berbeza-beza..

dan anda sebagai pembaca sepatutnya merasa untung dan teruja kerana posisi anda yang Mulia, dihidangkan macam-macam bahannya. Just be a good practitioner dan bukalah fikiran untuk menerima dan menilaikan pengetahuan yang diterima dan biarkan sahaja golongan sumpama ambe yang hari ini menulis untuk mempelajari ilmu memuji Allah dan Rasul dengan lebih sempurna mudah-mudahan.

ambe tidak kata bahawa pendapat ambe sahaja yang benar, ambe berkata bahawa banyak pendapat yang baik diluar sana menanti anda. ambe cuma "tebas" yang jalan tetap anda,
jika anda jatuh, selamat meraikan hari kebangkitan anda pada hari ini.

HKM