Tuesday, September 11, 2012

GERHANA BULAN


entah daripada mana dan tiba-tiba sahja kalimah ini menari dihadapan Mata ambe, seolah-olah mengejek akan reality dan mematahkan semangat fantasy sendiri:

"Al-Islamu Mahjubun bil Muslimin"

yang ditafsirkan kepada Bahasa kita bermaksud,
Islam ditutup oleh Muslim (orang yang beragama Islam) itu sendiri.

Kalau Saddam Hussein itu Zalim dan Dictator, yang salah itu Islam.. Andai Ghaddafi itu Perosak Agama, yang salah itu Islam.. Begitu juga Pemimpin Negara lain (yang maseh mengaku berAgama Islam) atau Taliban-taliban yang dihukum oleh Amerika diatas alasan Keganasan.

Untung aja yang salah semuanya orang lain, sedangkan para pemimpin-pemimpin itu mungkin terhijab dari Hidayah oleh kerana Rakyat-rakyatnya menerima faedah yang lebih berlipatganda jasa dari sang Dictator atau siapapun Pemimpin yang "tidak adil" kita gambarkan..
Mudah sungguh Hidup yang kita biarkan orang lain dihukum dengan tuduhan,
sementara kita jadikan semua kesah itu menjadi bahan Umpatan dikedai-kedai kopi kononnya untuk belajar menjadi Orang Islam yang lebih elok begitulah caranya,
kita hukum natijah orang lain dalam Hidupnya untuk menyelamatkan punggung sendiri.

Kita jangkakan Perubahan,

Malangnya sehingga hari ini, morality kita sendiri maseh tiada perubahan.
padahal istilah "Islam" sendiri adalah Agama yang memperbetulkan diri serta keadaan.

Keadilan dan Rahman Allah taala tidak terbatas hingga seperti telahpun menghadiahkan Peluang didalam pemberian semacam Privilege kepada Orang yang belum Islam untuk menilai Zahirnya Islam.
tetapi yang buat malu dengan Agama itu, tidak dapat dinafikan, tidak mampu disembunyikan...maseh lah mereka yang tergolong dari antara diri kita sendiri.

mungkin kita boleh usir Irshad Manji diatas "attempt menyelewengkan cara fikir orang Islam menjadi Liberal".
Tetapi tanggapan tersebut akan kekal lekat dikepala orang-orang Kafir ataupun mereka yang maseh belum tahu untuk pilih Agama mana menganggap bahawa Islam ini ganas dan tindakannya sangat extreme hingga melupakan soal perikemanusiaan.

Memang ada istilah "Laqum din nuqum waliad-din",
 Agama mu adalah Agama mu dan Agamaku adalah Agamaku.
tetapi apakah itu alasan untuk menceraiberaikan semua Orang lain dengan cara "Islamnya" kita sementara orang lain juga terdiri dari fahaman Islam yang didapati dengan cara yang tersendiri?
Pendek kata, tak boleh ke tegur dengan cara elok dan confront dengan kaedah "Islam" yang berkaseh sayang?

Kelmarin adalah antara hari-hari yang lebih-kurang sama macam hari lain,
Tatkala ambe melukis gambar Ustaz Azhar Idrus yang mimic-kan Statue of Liberty America, macam biasalah- oleh sebab ambe ni bukanlah Artist Conventional yang guna medium Canvas bersama Berus dan Cat..cuma berkarya guna A4 paper dan Mechanical Pencil sahaja.
Ada lah Hamba Tuhan sorang ni mari menyampuk, tanya Hukum boleh ke lukis gambar orang Hidup?..Pada Profile Picture nya, seperti ambe jangkakan lah..Gambar Kaabah aja dia, Islam.
Satu perkara yang kadang kita lupa untuk ambil ingat adalah apa kita catitkan atau comment di FB, akan dibaca dan difahami oleh sesiapapun..Kecuali anda Private kan.
Dah tu, buat menda ada Facebook tetapi Private belaka? It all seemed Irrelevant, (jika ada kata atau rasa Relevant dengan Private memPrivate ni) due to todays limitless knowledge, everything that has been saved is indeed Hackable.
Menyambung kesah Hamba Tuhan ni bertanya macam tu, ambe terpaksalah balas sedikit. Berpendapat kalau Niatnya hendak menyampaikan sesuatu berguna, itu boleh lah. Kemudian dibalas lagi(ambe ingatkan dah selesai), buat lebai dan comment lagi. Malas ndak layan ambe post ajalah Video Ustaz Azhar sendiri jawab di Youtube. Yang dah lama gila berada di Youtube, hanya nanti di Search aja..Sebenarnya dah dari semalam ambe terfikir tentang Saudara ni, dia ni pengikut Tega UAI memandangkan dia bukan dari Friendlist ambe, takkanlah tak boleh Search aja di Internet?

Timbul rasa Kelakar dan Terhina pada masa yang sama.
Anda kerja Bank America tetapi Islam, namun bersubahat dengan Pengagihan Harta Riba juga. Kerja Insurance namun aniaya orang tetapi menggunakan teknik pendekatan yang berbahasa Hadis dan Sahih untuk yakinkan bahawa ia Islamic dan anda Islam tetapi Boss Syarikat Insurance tetaplah Kafir.. Mana mau lari jika kita mula buat pertikaian begini?
Itu bahagian Kelakarnya.

tetapi bahagian terhina, ada beribu-ribu tan perkara yang orang yang dah rasa Superior dengan Ilmu Agamanya sedikitpun tidak rasa risau dengan Ujian Berat mereka dikenakan atau sedang hadapi atau barangkali bakal dihadapkan, bukan setakat menghadapi Syaitan tetapi diri sendiri yang boleh berubah hati jadi Syirik dengan diri sendiri hanya dengan sedetik kiraan masa sahaja.
Ambe, terdiri dariantara penggiat-penggiat seni yang adanya melata di Bumi ini. Kerja kami, memang buruk pada mereka yang kerja Kerajaan ataupun Swasta..

Pada kehidupan Hari-hari Pemikiran Makhluk Conventional Otak Longkang ni kutuk Penggiat Seni sana sini.. Namun saat Hari Kenduri Perkahwinan,
kamu ajak siapa datang duduk bawah canopy 5-6 jam tengah panas terik untuk Meriahkan Majlis tu? paling tidakpun..CD atau Mp3 pun adalah pasang di Radio untuk disalurkan bunyi-bunyian di Speaker. Kamu panggil siapa Design Card? atau Hias Pelamin atau Baju? semua memerlukan kerja Halus iaitu Seni..

Berbusking atau main music dijalanan, sememangnya buat ambe sendiri kena "diatas dahi sendiri" dan menamakan ia sebagai Pengalaman Hidup. Kita bernyanyi lagu M Nasir atau Ramli Sarip dijalanan, orang yang kelihatan sangat Warak dengan gaya pakai datang bertanya "Kamu rasa Music ni buat Tuhan marah tak?"..dan teruskan lagak Ustaz Know it all.
Nabi Muhammad berdakwah pun tak adalah semua hendak hentam melainkan bersama dahulu dengan puak-puak Largha ni kalau betul benar Largha berhari-hari hingga terbiasa dan mesra baharu lah ditegur dengan elok, Ustaz manapun rasanya kalau tak ditanya..takkanlah nak test power kot.
ambe tergamam, terkesima sebab statement Tuhan yang dipersoalkan itu langsung tiada hesitation untuk berfikir sebelum bertanya..Kebiasaan, ambe senyum dan diamkan ajalah orang gini kerana ambe tidak rasa convinced dengan statement sesetengah orang hari ini yang rasa Islam tersebah kerana berlawan Hujah atau Debat..Sememenangnya ada dan pernah berlaku tetapi ambe tak fikir itu je cara ndak ber-Fathonah. Ambe sendiri memang bodoh, sebab tu ambe tahu dan kenal apa itu Bijaksana.

Namun tatkala adapun mendakwa Music itu Haram, ambe tak pertahankan, tidak juga biarkan..Kerana dari asbab Music jugalah Hinduism atau Buddhism menerima Islam suatu ketika dahulu, apa kita langsung tidak berfikir terlebih dahulu sebelum memberi statement-statement bodoh sedemikian? Barangkali orang-orang seperti ini lah agaknya berketurunan Majapahit yang menentang keras perjuangan Sunan Bonang. Itu, baharu satu-dua kesah... Ndak cerita sini tentang zaman Andalusian yang malah lebih kaya dengan kesenian, kebudayaan baik dari Music hingga Literacy ataupun Lukisan..Sehingga dapat dibayangkan bagaimana orang seni bergabung dengan ulama-ulama untuk berusaha tauhidkan Agama Islam.

Hari ini?

Persoalan Popular,
Katanya kerja bahagian Seni itu tak ada Salary tetap.

Sabar mereka jauh daripada Kesabaran CEO Corporate Company yang bersepah di KL sana,
sebab? Mereka tak pernah Predict Future mereka, melainkan berusaha,berikhtiar dan berserah..Tawakkaltu Al Allah...berbanding dengan UsahaSawan-usahaSawan yang bekerja pada bidang yang mereka pun kadang tak suka, tapi nak buat macamana..yang ada menyimpan bara impian "Malayan Dreams" mereka untuk jadi Jutawan dan sudah tentulah..Memiliki Kereta Bermeter 200km atau 300km agar suatu hari itu mereka ditempatkan diatas dijalan yang hanya limit lajunya adalah 110km sahaja.
Dua tiga tahun, sebab cekal dan berusaha sungguh..Mereka dapat belaka sepertimana kawan-kawan sekolah ambe hari ini dah capai. Namun semua itu Predictable dan Boring oleh kerana tersangat lazimnya berlaku hari ni(tapi hairannya selalu memenangi hati Editor Majalah atau Paper dalam column Inspiration).
Kaya hanya Duit, tetapi Nikmat Hidup dan Hargai tiap Hari itu tiada, sebab? Kepala dah set untuk berada di tempat Impian kita berada iaitu pada ketika Kaya itu benar-benar terjadi..Semua yang dipijak hari ni dan esok pada mereka dah macam tiada,
kerana Jiwanya dah terpacak dihujung Climax mereka..Mencapai Impian 9 Tahun.
Dah kaya, hendak lagi kaya, dan terus kaya....mana Hujung? What a Restless life of Nothing..

Berbeza dengan mereka yang dinyatakan tadi, ambe dapat umpamakan Side B perbandingan ini seperti sahabat-rakan ambe yang ada dibidang Kesenian mereka masing-masing, Photography suatu ketika orang pandang remeh..Hari ni jadi antara sumber saradiri yang paling laris. Atau Pelukis mahupun Penulis malah Penyanyi ataupun Penulis Lirik dan Lagu..Mereka yang Istiqamah dengan cara masing-masing..Keluar modal dan gerakkan Syarikat dengan Intiative seorang diri atau berdua mahupun berkumpulan. Ambe tumpang gembira diatas kecekalan mereka yang maseh memperkayakan Seni diatas Negara yang Jarang Hargai Orang Seni..

Barangkali kerana terlalu warak atau ralit dengan kegiatan Syok Sendiri.

Anda hendak berTuhan atau berAgama, amalkan dengan cara elok-elok. Mula dengan berhati-hati dengan orang lain, kerana itu kita lupa selalunya. Perasaan orang tidak sama seperti kita, cara berfikir orang lain tidak semestinya memenuhi kehendak kita.

Apakah kita lupa dengan struggle kita untuk sekadar ber-SABAR disaat-saat kita rasa tercabar atau tergugat? padahal SABAR atau SOBUR itu pun antara Nama Allah taala juga.

Malangnya duduk sebut sangat Quran dan Hadis tetapi sikap macam budak yang baharu start class mengaji lepas maghrib di rumah Tok guru.
yang diketika ndak pergi mengaji bukan main buat baik dengan Jiran tetangga,
 sebab ndak pergi sama-sama..Tapi dah habis mengaji aja sanggup tinggal kawan yang kena giliran terakhir tu balik seorang diri dalam gelap pekatnya malam..It all seemed Foolish and as the Real Fool of all is Us living today by that Stupidity of Selfishness.

dan dengan me rephrase akan statement:
"Al-Islamu Mahjubun bil Muslimin"

ambe kirakan anda dah jelas dengan perception hari ini yang semakin menggerhanakan Bulan Penuh tersebut. Kita lah mengundang kebencian orang lain pada Sunnah Rasul, kitalah yang menyebabkan Islam semakin Botak dari Kehormatan..Kitalah yang saja-saja rasa jengkel dan sinister dengan amalan orang lain yang juga berAgama sama..

Guna Akal, dan fikirkan berapa banyak kerosakkan kita dah buat bila kita ni mengaku salah seorang Mukmin iaitu Penjaga?
Siapa yang gelapkan Dunia dari mengenal Agama?

Kalau dalam Movie Eropah selalu guna ayat "..a Christian Way" hingga dah jadi semacam label atau branding bahawa Baik itu synonym dengan Christianity. Bukanlah ndak ajak perang tetapi tak ada rasa Malu ke?? Ambil kaki sendiri, tendang punggung sendiri..

ambe disini bukanlah berkhutbah atau bersyarah, hanya menyampaikan apa dari ambe.
Dosa gok ke tu?

Ludah di langit, tunggu langit Jawab apa..

Intiha Al-Kalam,
HKM