Thursday, September 6, 2012

MASA-ALAH

masa semakin singkat..atau dalam terjemahan langsung dari pepatah bahasa orang Inggeris,
masa sedang berjalan keluar.

lalu kita bertanya, keluar ke mana? maka masa pun seperti diri kita juga iaitu akan menemui takdir iaitu "akhir"nya, sebab kita sudah puas menjamu awalnya dengan rakus sehingga lupa..
dah tu? apa kita perlu buat jika realitynya, masa memang benar singkat? kalau dahulu kita boleh makan dengan kadar relax, kini kita terpaksa berkejar-kejaran hingga kita lari terbirit-birit.

hari ini ternyata ada banyak bezanya dari dahulu(duh!), dan oleh kerana statement cheesy demikian kita perlu akur bahawa semuanya perlu diambil serious dan berjaga-jaga hingga semuapun jadi seolah-olah benda yang tidak kena dengan kita maka mentality Ikan kita yang serba Hanyir dengan Fishy atau Ragu-ragu kita kepada setiap apa yang terjadi atau sedang berlaku ataupun bakal berlaku.

Politikos atau tidak, Hidup tetap ada..oleh kerana istilah nya pun datang daripada Aristotle. Seorang manusia dari masa lampau yang terkenal di kalangan masyarakat Greek atas kewibawaannya(sebab semua disekelilingnya diketika itu amat Bodoh agaknya). 
Cuma dan Hanya oleh kerana adanya istilah Politikos yang berfungsi sebagai salah satu element penting dalam Hidup dalam membetulkan hubungan dengan rakyat, hingga hari ini ramai lah orang yang berkepentingan atau ada kepentingan(baik secara Individualism ataupun Collectivism) mengguna ulang-pakai method tersebut untuk menawan tarikan orang ramai untuk memenangi tempat agar dirinya dipercayai. 

Kesudahannya? 

Anda pembaca dan pemerhati lebihlah tahu dimana tempatnya para ahli Politikos berakhir,
kerusi empuk, meja besar berserta berkeping-keping wang yang diserahkan oleh orang ramai atau rakyat atau masyarakat untuk diuruskan.
sementara yang tidak mendapat tempat, mereka akan mencuba lagi dimasa akan datang bilamana Pilihan Raya datang lagi..dan obviously pihak manapun akan mula menunjukkan salahnya masing-masing hingga hakikat perangai berbalah prihal yang cenderung kepada hal Pribadi dari hal Pekerjaan membuatkan kita rasa;
"dia orang ni macam budak-budak ajalah"..walaupun anda mengaji apapun, pergi belajar jauh manapun jika tetap dengan sikap suka mengaibkan pihak manapun membuatkan Politikos kelihatan seperti Jenaka harian yang kita consume pada zaman kita membesar ni. Sementara kes bunuh-membunuh, tikam atau menembak, memukul atau menganiayai dengan menggunakan bidang authority pada yang membantah sememangnya sesiapapun dapat nilaikan bahawa these is way over/ ini dah melebih sangat dah..

Lalu anda bertanya pada ambe diatas justification ini, apa guna nya kita ini? yang tak berbuat apa kecuali menilai dan terus menilai? apakah kita patut terus menganjurkan kerosakkan pada Negara sendiri dengan budaya Tengok Sahaja?..ataupun wajarkah kita sokong yang membangkang pula?
kalau menurut ambe, lebih baik kita tidak perlu mengundi pun dan isytihar mogok undi sedangkan ada segelintir kelompok yang sanggup mogok lapar, mengapa tidak kali ini kita ajar mana-manapun agar tengok reality sebenar bahawa yang melantik Pemimpin bukanlah Kita tetapi Allah taala, kerana Dia lah Ya Alim lagi maha segalanya. Cukup sahajalah atas apa yang sudah diperlihatkan pada kita sepanjang zaman diatas banyak hal perihal yang sepatutnya kita pelajari.
Didalam ketika kita rasa kita dah nampak siapa pemimpin akan datang kononnya, satu hal kita lupa..iaitu tiada ruang dan peluang buat kita untuk duduk dan belajar daripada Sejarah.

Boring? 

tutup sahajalah Al-Quran dan bakar sahaja semua Hadis atau Bible atau Sutta Pitaka atau apapun barang yang mencatit apapun kerana semua itu pada dasarnya adalah daripada sesuatu yang sudah berlaku, Alamanac atau Chronology atau Theory..terserahlah diatas apapun pemahaman atau pengertian anda tetapi disebab kan mereka yang dahulu itulah adanya kita, kerana ada yang mengajar "Pakai Baju dan Seluar elok-eloklah" kita hari ini reti bergaya mengikut cara kita yang tersendiri. Ataupun sebab ada yang memerintahkan "Azan untuk beritahu semua Muslim bahawa dah masuk waktu untuk Solat" itulah hari ini kita tak diajar pun reti bahasa dan faham untuk hormati Agama orang Islam. Cina dan India di kebanyakkan tempat ambe pergi yang berAgama lain pun reti diam dan tutup radio tatkala Azan berkumandang, kita yang Melayu yang ditakdirkan Islam pula yang pasang lagu kuat-kuat atau bersembang dengan begitu lebat daripada ribut lagi malah. Dan dengan mengetahui SIAPA yang ambe maksudkan pada yang ADA yang tlah PERINTAH kan Azan tadi, tidak lain tidak bukan, Baginda Nabi Muhammad salallahualaihi wa salam.

Politikos tidak merubah apapun, hanya mencipta Illusion Kebenaran kearah yang lain pada Keadaan yang lain sehingga kita berpendapat bahawa ADA PERUBAHAN sedangkan reality semuanya maseh mereput dan membusuk.
Ambe tidak boleh beritahu kepada ahli Politikos yang kini dikatakan sudah lama menjadi Penyokong Parti yang tegar selama umur Hidupnya ataupun Wakil Rakyat yang ada untuk Berubah tetapi mungkin sahaja buat anda yang membaca, mungkin inilah peluang untuk menilaikira apa ambe tlah beritahu tadi agar dibebaskan pemikiran kita dari dijajah untuk mengikuti setiap jejak yang patut dan tak patut kerana kita dah ada reference yang terbaik iaitu Al-Quran dan Sunnah.

Namun demikian dengan menerima reality bahawasanya kita tak mampu "potong tangan" para pengundi semua untuk berikan masa untuk kita fikirkan kembali belaka dari Sejarah..Mengundi kini tlah menjadi suatu tindakan yang Harus kita lakukan agar berikhtiar kemudian Tawakkal kepada Allah taala yang menentukan, bukan SPR atau siapapun. Dan ambe berkata tidaklah diatas dasar sentiment Agama yang berbaur Parti Pembangkang ataupun bersifat Hypocrite, ambe berkata diatas dasar kerisauan kita kepada penghuni yang bakal meneruskan sisa Hidup kita ketika kita dah Tua Bangka dan tidak berguna nanti..Fahami bahawa keputusan kita ini mempengaruhi cara Hidup anak-cucu kita nanti oleh kerana masa hadapan kita sendiripun tlah kita bakar dengan gembira sekali. The Moral here is don't fuck with others life when you've totally fucked yours..sememangnya hodoh pada pertuturan bahasa ambe, namun tujuan ambe adalah hendak memastikan agar ia melekat di sudut Sensitivity kita pada Hidup orang lain, sungguhpun kita ada our own piece of mind..Penyudahan kepada Persoalan "Siapa Salah dan Siapa Benar?" itu sememangnya satu serial penjelajahan minda yang menarik, tetapi kalau terlampau banyak series yang berlaku memaksa atau mendesak kita untuk nilaikan belaka. Akhirnya kita sedar bahawa kita terbatas untuk memilih Justification kita sendiri. Kita naik letih kerana malas untuk menjelajah hingga berpatah arah dan buntu sendiri dalam kotak fikiran sendiri. Sedangkan kita dah dicerahkan pada keliling kehidupan kita dengan berbagai incident seolah-olah Tuhan sedang memberitahu anda bahawa "Two wrong's doesn't make one right"..kerana memang benar, Tuhan lebih benar dari segala-galanya.

Undi yang mana? itu belum penting, tetapi Kaji lah Sejarah kita sendiri serta Negara orang Lain  memandangkan Pilihan Raya kita ni pun kabur di mata, dan bermacam-macam ramalan ada yang memberi pendapat bahawa Pilihan Raya ke 13 kita ni pada November, ada yang menjangkakan ia akan diadakan Tahun depan..entah!
Pertama dalam sejarah Pilihan Raya kita yang berlaku begitu banyak penundaan tarikh.
Sejujurnya, sememangnya ambe sendiripun mengakui dengan kekecewaan ambe terhadap apa sedang berlaku..Akan tetapi dengan ruang yang diberi ini, mungkin sahaja adalah Peluang untuk kita Duduk Diam dan Belajar dari apa yang telahpun sudah mudah-mudahan itulah kehendak yang datang dariNya..

Baharu-baharu ini kita dikhabarkan dengan berita Pijak Gambar Pemimpin dan Bendera baharu, dan secara terus terangnya ambe sendiripun pernah menulis pada post sebelum ini turut mengutuk Bendera Negara sendiri disebabkan rasa kita ni ketandusan Idea untuk melambangkan Negara sendiri yang kelihatan lebih kurang aja dengan bendera USA sahaja yang diubah bintang-bintang kepada Bulan dan Bintang yang bercabang 14 sahaja. Wallahi, ambe sendiri pun tidak aware jangankan tahu dengan kes Bendera Baharu Malaysia (kerana ambe tak ada masa untuk menelaah kesemua blog yang mendokong perjuangan pembangkang atau pemerintah) sehinggalah ia disebut-sebut dan ternampak di News Feed Facebook..Itupun setelah ambe publish Post yang ambe tuju khas buat Merdeka.

Semua ini hanyalah Porak Peranda, ertikata lain dari "Propaganda". Yang agak Childish dan Pre Mature kalau diambilkira atau diambil tindakan, sebab jika kita perhatikan dinegara lain..tentangan masyarakat atau rakyat segelintir yang tidak puas hati dengan pemerintah pun buat perkara yang sama juga, poster lucah atau siaran TV bahkan dalam cartoon Simpsons pun malah ada menyindir President Obama ketika Pilihanraya mereka berlangsung.
Orang kata, "ye lah..itu negara orang..takkan nak samakan dengan negara kita ni"
maksud ambe hanyalah jangan lah jadi bodoh sangat sampai tak dapat jangka orang kita pun boleh buat begitu.
Dengan logic akal sendiripun kita boleh menilai, bahawa untuk kawal semua bahkan setiap rakyat jelata yang ada..Kita tak mungkin boleh buat. Bahkan Ibu yang mempunyai anak 13 pun tak terjaga kesemuanya dalam membahagi kaseh sayang, yang ada 8 atau 6 sedia ada pun maseh ada anak bengong yang rasa Ibunya tak sayang dia..Ayah yang tugas rutin selalunya kita lihat iaitu Rotan atau Marah jika ada anak buat hal, pasti ada anak yang terlepas dari Hukuman disebabkan terlepas pandang.

Sebagai antara penilai yang tidak bertauliah, tidak berpendidikan sarjana apapun, tidak ada achievement apapun untuk dikatakan respectable yang duduk dari jauh dan adakala berada sangat dekat dengan PM ataupun Pemimpin Pembangkang yang pernah ambe diketemukan, ambe hanya boleh katakan bahawa Keberkesanan adalah Utama sekarang.
Orang ramai dah bosan dengan Janji bermacam-macam kerana dah cukup Badi, tetapi kini lebih pentingkan jika ia benar Effective. Sebab Effective hanya hadir dari kesepakatan perlaksanaan dan analysis yang terancang.

Kalau hendak kira sensitivity aja. Dengan melihat atau dengar cerita ada orang TER jentik tahi hidung TER kena orang kita sayangi pun kita marah dan hukum; sedangkan dah jelas dua TER menunjukkan ia adalah tidak sengaja, walaupun ia adalah tabiat yang kurang baik. Atau orang yang melepas Kentut dalam Istana pun akan ditangkap sedangkan semua orangpun tidak pandai atau reti tahan Kentut kerana ia adalah perkara yang nature bukan artificial atau reka-reka..Kalau melepaskan Kentut dalam Jamban Istana pun jadi salah, are we being a nonsense in the sense we claimed ourselves a very Sensitive Leader?

Ambe sendiri adalah seorang yang sensitive pada suatu ketika dahulu, hingga semua kata-kata orang ambe ambil kira untuk disimpan dalam Hati..Hingga ambe sedar bahawa tabiat Ambil Hati ni sangatlah merosakkan diri sendiri sebelum kita mengenal orang yang berkata itu terlebih dahulu. Ambe malah menerima kesakitan yang ambe pilih sendiri agar disakiti terus Hati sendiri. 
Monolog sendiri ambe sering bertanyakan diri apakah perlukah kita react pada setiap Kata Orang?
Mungkin kita belajar banyak dari kesakitan tersebut, tetapi takkanlah semua orang kena rasai sakit yang bermacam-macam baharu ndak kata "ok lesson learned"?

Banyak Penghinaan kita terima setiap hari, sebagai contoh: anda disuruh ke Sekolah. Sedangkan anda tidak mahu bersekolah dan tidak tahu pun apa itu sekolah. Namun ada barang yang kita kunjung sedar untuk pelajari. Bahawa di sekolah kita dapat menilai kawan yang mana..walaupun babak menyedari Kawan sebenar itu akan datang tatkala anda tamat Sekolah nanti atau Dewasa nanti. Ada Hikmah dari Perintah apapun. Bahkan bekerja dan dimarah oleh Client sebab kita ada buat salah-silap, itupun satu bentuk Penghinaan yang diajar Barat bahawa ia tak adalah Hina sangat pun sebab barang berbayar. Ambe nak tanya anda, adakah berbaloi penat lelah dan korban masa anda itu dinilai dengan harga yang dirunding pada nilai yang boleh habis sekejap sahaja?
Dignity atau Maruah kita berada dihadapan Hidup tiap hari, sebagai Orang Islam kita diprovoke oleh Orang Islam sendiri yang lain akan hal yang mereka atau kita belum kunjung tahu pada Ilmu Islam. Apakah kita perlu react pada semua itu? atau perlu kita ambil Hati dan cuba ajalah Please Hati semua orang dikeliling dan membantutkan Hidup anda sendiri didalam menyedari bahawa semua itu tetaplah sementara.

Ramai orang tanya mengapa ambe menulis, berbagai Blog atau perkataan yang tlah ambe ceraikan pada Kata-kata..tetapi kita tidak pernah tertanya mengapa kita membaca walaupun kita dah tahu ia memenatkan.

Jawapannya kerana didalam suara Hati kita yang sebenar, ada berbisik halus bahawa ada Kebenaran yang kita Yakini ada didalam tiap Curiosity/ingin tahu.
dan Ingin tahu itu akan dibahagi-bahagikan kepada beberapa contoh untuk dinilaikan,
sementara yang menentukan itu adalah kita sendiri.
Trial and Error atau Sebagainya..Effectiveness sememangnya ada.
dari mengaduh sakit aja, baik kita kemukakan solution.
untuk Penyelesaian..perlukan kita Akhirkan Masa kita dengan Tindakan yang Terbaik, walaupun Permulaan Masa kita tidak berbuat apa kecuali kekal dengan budaya Tengok Sahaja..

Masa dah semakin singkat, kata sesetengah penceramah.. Padahal masa itu senantiasa taat pada detiknya..tidak pernah berganjak kecuali dengan izinNya..Kita yang sibuk, kita Salahkan Masa untuk tak belajar dari perkara-perkara yang sudah berlaku iaitu Sejarah.
Al-Quran akan menjadi antara koleksi Buku Sejarah di rak buku tunjuk pandai kita,
 jikalau mereka yang tidak yakin akan Pengunaannya buat Sepanjang Zaman yang manapun.

Sememangnya banyak Pesanan dari orang terdahulu kepada kita, yang menegah kita untuk terlekat atau tersesat dalam timeline sejarah silam sendiri sebelum sampai ke zaman Rasulullah maseh bersama moyang kita, 
yang memesan bahawa janganlah terlampau asyik dengan bermimpi tiap hari dan minggu dengan tidor yang panjang seolah-olah kita ni Hidup macam Kereta Display yang hanya gunanya untuk test-drive..hendak dibeli, tak ada value..
Priority atau Keutamaan kita adalah beri tumpuan pada kalimat atau moment "Kini".

Oleh kerana itu sahajalah dapat menilaikan diri kita(yang sendiri juga akhirnya) sejauhmana  menghargai moment Dahulu, Kini dan Selamanya.

anda berMasaalah?...semua orang bermasaalah.
hanya apakah sikap kita abdi pada MASA kita untuk meng ALAH atau mengenal ALLAH hingga kunjung sedar bahawa ejaan sebenarnya adalah MASA paling ideal untuk mengadu pada ALLAH? 

Be Realistic,
on Life nor the Times given, 
don't Cheat.

Intiha Al-Kalam,
HKM