Saturday, September 8, 2012

SICK JOKE

Sebuah Fakta yang melucukan membuatkan ambe terasa untuk turut ajak pembaca ketawa bersama adalah pada ketika Timbalan PM ada berucap dengan penuh api-api dalam berita tengah hari TV3 tadi bahawa kalau ada orang-orang dalam UMNO yang sabotage ketika berlangsungnya PRU13 nanti, mereka akan disingkirkan langsung dari UMNO.

Sememangnya dalam Sebuah Parti(tak kiralah mana-manapun) yang berkongsi kononnya Satu Matlamat yang sama, akan ada Agenda-agenda lainnya pula yang datang dari kepala bapak masing-masing. Itulah maksud ambe pada Article sebelum ini bahawa Politikos tak kan bantu apapun kecuali merelevant kan Kehancuran secara Perlahan-lahan..dalam Politk ada Politik-politik nya yang lain. Itu perkara yang biasa, hanya jadi luar biasa buat mereka yang baharu mentah bergiat dalam bidang Politik ni.

Akan tetapi Article kali ini bukanlah hendak celoteh mengenai Politic atau membuat kesimpulan sendiri tentang siapa menang atau kalah atau siapa next PM sebab itu semua buat ambe tidak lah penting. Kerana reality yang sebenarnya kalaulah kita tahu Pemimpin mana sesuai untuk Rakyat 100%, orang yang antara lingkungan "kita" tadi lah sepatutnya jadi Pemimpin kerana sudah discover Rahsia Kepemimpinan dari dalaman diri sendiri..

Hanya Sick Joke kali ini adalah dengan menelaah, meneliti, memperhalusi, merinci, me apa-apa lagi lah dengan penuh detail akan Sejarah Negara sendiri diatas build up bagaimana sesebuah tamadun Manusia itu dibangunkan.. Ambe sedar bahawa Allah taala hendak kita benar-benar menyedari bahawa Manusia ini lah species yang paling Istimewa dan Manja sangat-sangat.
Kita tak adalah berperang sehebat zaman Khalifah dahulu. Tetapi kemenangan Kita dapat dari Pengorbanan, Struggle, Determination orang Melayu dahulu kepada Umat "Malaysia" hari ini.
yang kalau hendak dibanding tarakan dengan Korban Kematian..tak adalah dahsyat mana sangatpun, cuma memanglah Obvious ada Kematian sebab itulah dinamakan Korban Kematian.
Hendak kita bising tentang Struggle seperti Bosnia dahulu atau kini di Rohingya(sebenarnya orang luar negara dah kecoh sejak 3 tahun lepas dah..cuma kita baru sedar hari ni je) untuk berAgama dan Hidup sepertimana orang lain di Negara mereka.

Determination atau Kesungguhan?..Pada ambe perhati hari ni, Israel sebuah Negara Kecil yang asalnya tak ada, hingga hari ini tak dinafikan bahawa mereka sememangnya sudah berjaya disudut itu bahkan banyak lebih contribution mereka mengaut keuntungan dari Dunia hari ini.
Bahkan Jutawan-jutawan yang ada hari ni semuanya orang Yahudi.

Mu yang mengaku Melayu bising sangat pasal Yahudi itu ini disini..ada ke orang Yahudi sini? yang berfikiran macam Yahudi yang Assobiah malah hari ni kita sendiri boleh nilaikan siapa(kalau mahu) tetapi itu kah point kita?.. Hairannya orang Arab geng-geng jaga Pintu Kaabah pun tak ambil peduli bahkan lebih pentingkan Account Bank masing-masing. Negara jiran Palestine atau Afganistan pada ketika diserang dahulu, Saudi mana? Jordan mana ketika itu? Mereka pun tak ambil peduli sedangkan Bahasanya pun dah berhawa-hawa Al-Quran. Fasih malah.
Kita dengan masaalah orang jauh sana untuk nyatakan kepedulian kononnya, masaalah dalam Rumah sendiri pun tak selesai-selesai lagi hingga hari ni. Kelakar kan?

Sememanglah kepura-puraan kita yang lebih "autar" berbanding yang authentic itu adalah sangat Lucu. Kita menjulang nama Negara dengan lagu-lagu yang membohongi diri sendiri, kita belum Berjaya meskipun orang tetap menyanyi "Malaysia kita sudah berjaya"..Sukan baharu ni tak ada yang dapat Emas dan langsung tidak tersenarai dalam list top 10 tetapi investment sia-sia tlah dicurah-curahkan dengan percuma kononnya untuk kebanggaan Negara.
Nak kata apa lagi? Ini bukan hasutan tetapi inilah reality yang patut kita telan. Bahawa Kejayaan bukan sesuatu yang mudah untuk dikatakan kerja senang. T Team atau Bolasepak Terengganu yang terdiri dari kebanyakkan kawan sekolah ambe sendiri, naik lah kejap nama sebab pada satu ketika Terengganu itu kuat..Kemudian disebabkan terlampau "mabuk" dengan kejayaan yang sementara itu, prestasi merudum ketanah. Itupun maseh ada lagi controversy hendak salahkan orang lain lagi sebelum periksa diri sendiri.
Mana lebih elok sebenarnya, mengaku salah walaupun bukan salahnya untuk tujuan baiki diri atau tidak mengaku salah walaupun dirinya tahu bersalah?

Dan paling memecahperutkan adalah disebabkan hendak puaskan Hati setompok Halaqah Manusia,
sekeping tanah itu dinamakan Negara,
yang jadi hak milik orang ini atau itu sebab mereka ni Pelopor..faham ke tidak tentang istilah Hak ketika itu, entahlah..
didalam sebuah Negara yang tidak lah besar mana pun kalau hendak dibanding dengan Indonesia..
tetapi tidak la kecil sangat seperti Singapore,

yang terbelah lagi Cake Tanah-tanah itu sebagai Negeri kemudian ber Daerah, Mukim dan bermacam Kampung ada lagi wujud Parti Melayu, Cina, India yang ada Puak-puak lainnya pulok..

MLM ke apa benda ni?

..Mungkin sahaja pada andaian ambe mengenai kesan apabila kita meremehkan yang kecil, sehingga kita sendiri lupa bahawa setiap apa masaalah itu bermula dari yang sedikit aja hal nya. Tiada penyelesaian kecuali mengheret terus untuk dijadikan modal canang-canang Kebodohan sama sendiri.

Mu kata "take it easy lah, jangan over think sangat" diatas jaminan kononnya kaedah itulah menyenangkan Hidup..
Bila masa ada Mati yang senang? yang ambe nampak,
Kematian malah buat ramai orang sekeliling Payah dan Sukar untuk terima.

Seseorang yang mungkin anda pun tidak akan kenal jika tiada istilah Agama, yang kita namakan Baginda Nabi yang bernama Muhammad Bin Abdullah Pecah Kepala fikirkan masaalah "orang akan datang" iaitu kita tahu itulah kita dariantaranya.

Kita?

Samaada Artikel ini berjaya membuat anda ketawa atau tidak,
Sick Joke tetaplah Lucu didalam Satire Message, disebalik Cliche yang sangat lah Bodoh dan malah menyakitkan Jiwa. Dan yang mampu merubat Jiwa kita hanyalah kembali pada Allah taala dan ajaran Rasulullah..
Nok kata ambe Hasut mengajak orang benci Pemerintah jugok..loh gi lah wok wei.

Intiha Al-Kalam,
HKM