Saturday, October 27, 2012

MATI - HIDUP = KEMBALI


ambe pernah Mati (dalam sebuah kemalangan sekitar tahun 2004),
dan di-Hidup-kan semula..itu tidaklah Kelakar.

yang kelakarnya adalah melihat orang yang tidak dinyariskan dirinya merasai keakraban Mati dengan Hidup pada kenyataannya,
diberi Hidup demi Hidup namun sekadar melihat Keadaan orang yang Nazak bertarung Nyawa,
melempar Kasihan dan Airmata Simpati yang sementara,
bukanlah berdoa kecuali berkata-kata,

ambe terbaring di atas jalan raya, dengan limpahan darah dan kaca yang kepala ini tlah hempaskan pada cermin belakang sebuah kenderaan,
dan berdiri dengan sendiri dalam kadar yang terdaya-terupaya,

hingga terbaring semula kerana kehilangan darah.

ketika sedar di Hospital, mata menyaksikan bagaimana pembelotan itu berlaku.
Apa itu kecurangan, dari tidak tahu hingga kunjung mengenal bagaimana buruknya prilaku kita antara kita yang mampu melakukan.
Apa itu sendiri tanpa siapa-siapa dikeliling melainkan Pejuang Nyawa.

dan Allah menemukan ambe dengan seorang Sahabat yang senasib dengan ambe,
bahkan mengalami Mati itu selama berbulan lebih lamanya..buat ambe, dialah yang melengkapkan diri ambe,
adapun mungkin pada ambe kerana itulah kami sering bertemu satu titik fahaman dan satu fikir yang spontaneous atau serentak.

Kami Bangkit dari Mati untuk bercerita,
Kami "Hantu" kepada sesetengah bahkan sebahagian besar Manusia,
kerana tidak faham..apa yang Kami sampaikan dalam bahasa Jiwa.

Blog demi Blog ambe menulis, bukan untuk dikenal sebagai Penulis Blog terkemuka atau Sasterawan baharu. Sekadar menyampaikan dengan apa yang ambe tahu,
bukanlah bererti ambe tahu belaka..tetapi ambe berusaha dengan mengambil tahu semampunya yang dapat dilakukan untuk anda. Setakat bercakap, berapa ramai pembohong hari ini tlah berjaya?

Apalah Moral Kematian setakat menyadari bahawa pada Hidup ini, kita suntuk melakukan sesuatu yang ditunda-tunda..We've nothing to lose.

Betapa Mudah buat mereka yang Hidup dan terus Hidup untuk menetapkan sesuatu kepada ambe, ambe sering aja membiarkan..mengalah hingga diperbodohkan tanpa ada rasa Hormat langsung melihat sesama Manusia lain. Kitalah malah Makhluk Superior kononnya. Untouchable dan sebagainya..apa mahunya itu jika diinginkan sangat maka ambil lah belaka.
Mengapa harus kita berlaku sedih dan terkilan dengan membuang-buang air mata bila ia merosakkan?
Kenapa perlu kita kejar dengan dua kaki, bila kita tidak terdaya untuk mengejarnya?

take it or leave it..

Beberapa hari kebelakangan ini, ambe terngiang-ngiang dengan audio dan visual yang datang dari sebuah Filem yang ambe diajak tonton bersama adinda-adinda ambe yang begitu gemar tengok cerita hantu ni, tajuknya Sinister dan kalau hendak diikutkan jalan cerita..Predictable dan Obvious, dan kita sebagai penonton cuma consume ajalah apa dihidangkan.
Cuma yang memberi kesan pada ambe adalah ketika watak yang dimainkan Ethan Hawke menjadi penulis Novel bercerita akan kesah Pembunuhan itu membuat siasatan mengenai suatu pembunuhan yang agak tragic hingga terjumpa Film Reel mengenai Pembunuhan demi Pembunuhan.
setelah balik dari menonton, ambe maseh teringat akan nyanyian dan gambaran scene bilamana Film Reel tersebut diputarkan.
ambe cari di Youtube dan bertemu lah dengan tajuk lagunya, menonton lagi dan lagi visual dan audio keratan dari Movie tersebut.

dan selang dua hari ambe pulang ke Terengganu, maseh terdengar dan agak terkesan..Bahkan bersebelahan Isteri yang sedang lena tidor pun ambe maseh didendangkan akan lagu tema Sinister itu. Hingga timbul Ketakutan ditengah 3 pagi yang pekat gelapnya. Mata tak mampu lena walaupun Jasad memang dah penat, Kepala maseh berfikir tentang motive apa yang berlaku..

tatkala memikirkan, ambe memang rasa agak seram dengan kenyataan yang benar terjadi antara kita-kita ini. Manusia mana pun sedar bahawa mereka semakin hari semakin memburuk, dalaman atau luaran.. Itu kenyataan.
Apatah lagi mencerminkan diri ambe yang sudahpun Mayat suatu ketika, tetapi orang Hidup hari ini. Disarungkan diri dalam Badan yang pernah Mati tetapi merelevant akan diri ni sebenarnya suci dan bersih dengan usaha mendandan atau mencantikkan diri, apa anda rasa agaknya?

tidak lupa, dengan keadaan Roh yang seperti apa tlah kita layan selama Hidup ini..Samaada Sihat dengan nilai Keikhlasan ataupun, ketidakjujuran. Tidakkah semua itu membuatkan kita ini rasa betapa busuknya Hati bila penuh dengan penyimpanan hasad dengki atas kebahagiaan, kesenangan atau kejayaan orang lain, bahkan sanggup melapah daging saudara sendiri secara Hakikat dengan Umpatan dan Fitnah.
semua ini benar berlaku,
dan kita sahaja cuba menanam Hakikat kebenaran ini didalam dasar untuk tidak difikirkan.

Kepercayaan,
adalah suatu hal yang kita perlukan buat Akal atau Hati "membeli" nya,
penjual kepercayaan yang menjual kepada pembeli Akal, akan segera selepas ini memuntah kannya jika mendapati ia adalah palsu..kerana sudah tentunya Akal cuma ada Dua pilihan buatnya, terima atau tidak.
tetapi yang sering menjadi masaalah adalah Hati yang membeli Kepercayaan, yang tidak berfikir melainkan merasa sahaja. Dan menyimpan untuk diseksa Hati hingga melebur sendiri.
Berapa ramai orang keliling kita meninggal asbab Patah Hati? atau berubah menjadi jahat kerana dikecewakan Harapan yang disimpan Hati?..ramai sebenarnya. tetapi itu maseh dikatakan Kejujuran dan Roh nya yang sihat atau sakit tetaplah maseh Hidup lagi. Kerana itu tetaplah perkara yang Jujur dari Hati.

hanya yang malah lebih menyeramkan adalah yang mereka Simpan pada tiap-tiap dalam diri akan kebusukkan itu, sebanyak mungkin dengan topeng senyuman, nilai-nilai Murni yang dipelajarinya berselang seli dengan layanan istimewa sehingga tidak pada menyangka bahawa dirinyalah Hantu sebenarnya. yang datang dari belakang untuk menyerang, ditikam atau dicekik atau dibunuh Jiwa seseorang mangsa itu secara perlahan-lahan..Bahkan ia boleh jadi dari kalangan Ahli Keluarga anda, yang berada ditepi anda sekarang yang tidor sebantal dengan anda. Insecure?

Ignorance is a bliss, ketidakpedulian adalah kebahagiaan.

antara perlu, ingin, sekadar mahu atau hendak.
kita perlukan ketidakpedulian dalam Hidup demi mencapai Matlamat sesuatu perkara. dan kita juga tidak perlukan ketidakpedulian dalam Hidup jika kita tidak pasti dengan Matlamat yang ingin dicapai. dan kita samaada mahu atau tidak pada ketidakpedulian demi kepentingan. atau kita berkehendak sahaja kita peduli akan ketidakpedulian.

Berapa masanya kita habiskan untuk melihat diri sendiri pada cermin?
mungkin saja bila kita hendak menyisir rambut..kita melihat, dan pada masa lain anda menyibukkan diri dengan tidak melihat.
tetapi menjadi Fitrah tindakan reflex setiap Manusia melihat pada perkara yang memantulkan seumpama cermin ataupun cermin jika ditegur sesuatu yang tidak kena pada muka.

pada masa lain? kita Berbahagia dengan apa kita Perlu, Keinginan, Mahu atau Hendak.
Perlu melihat diri sendiri adalah soalan Tarekah,
Ingin melihat diri adalah soalan Hidup yang mencari Tujuan,
Mahu melihat diri..siapapun begitu,
Hendak melihat diri..tidak semua begitu.

bersabit dengan Hidup dan Mati tadi, pertanyaan ambe kepada anda adalah mengapa kita tidak terfikir Perlunya dalam rasa Teringin, memujuk Mahu agar dikehendakkan diri melihat diri sendiri itu pada suatu saat dimana kita dipisahkan dengan pelbagai kesibukkan?

masa yang sesuai cumalah Malam, dimana anda dan diri anda mungkin sahaja yang terjaga untuk dinikmati.
ambil beberapa ketika, untuk lihat diri sendiri dicermin..apa anda rasa? atau anda sudah dapat bayangkan rasa takut itu?

mungkinkah "Hantu" yang dimomokkan itu adalah kita sendiri atau orang dirumah, dipejabat atau diluar kehidupan social anda alami masing-masing?

ini cuma sekadar saranan dari ambe yang tidak dimestikan untuk dibuat,
hanya semacam contoh dalam menyedarkan diri sendiri, seberani manapun kita akui dihadapan orang.. kita tetap tewas kepada diri sendiri. kita yang semakin hari semakin membusuk dan merosakkan bahkan binasapun, kita me-logic akan kewujudan kita dengan pelbagai perkara dengan orang lain.

ada masanya, kita katakan masa dahulu itu bahagia..maka kita kunjung rindu, tetapi kebanyakkan masa yang kita penuhi dengan ketidakpedulian untuk tidak terima bahawa apa yang tlah berlaku itu adalah salah satu perkara yang agak menyeramkan walaupun ia sedang SENYUM kembali pada anda, sebab kita tahu..dibelakang tabir diri tiap seseorang, bersembunyinya Rahasia yang gelap. ambe sekadar bertanya, betapa gelap nya senyuman kita dihadapan cermin diri itu?
kita ajalah yang mengerti..

kini Syukurnya ambe melafazkan ramai sudah berminat untuk tahu cerita Nabi-nabi, tetapi perjalanan kaki kita sendiri balik mengembara zaman lalu sebenarnya adalah menakutkan. Kita jumpa orang ini atau itu sebelum kunjung tahu..berapa tahun sebenarnya Nabi lahir? dan jaraknya dengan kita pastinya banyak kesah-kesah yang tidak dibukukan atau diceriterakan. Seram?

yang mana lebih Seram didalam menyedari kita dihari ini yang mementingkan diri untuk berbahagia hari demi hari, bukanlah dengki atau menyuruh anda tidak bahagia hanya meminta sedikit masa dari anda melihat cermin diri, siapakah yang lahap memakan dan menebang pohon-pohon munafaat yang ditanam oleh nenek moyang dahulu tanpa pedulikan siapa yang lebih memerlukan?
didalam ayat yang lebih jelas, daripada pembunuhan kejam atau pembunuhan diatas nama Jihad, kita dari gelintir kecil ini sahaja yang merampas faedah dan munafaat senang itu demi kepentingan.

Memahami Sinister-ism pada Kebenaran,
mengetahui wujud orang lain yang dah lama kenal sekalipun adalah tetaplah Stranger. Walaupun Adik-beradik, Kegelapan Rahsia disimpan dalam hati buatkan Roh semakin hari semakin tersiksa dan memburuk..

kalau tidak percaya, lihat cermin dan tenung diri sendiri sedalam mana mungkin..apakah anda Hidup didalam diri yang Mati atau yang Mati didalam diri yang Hidup?

Mati atau Hidup kita tetap Kembali.
Jasad diserah kembali pada Tanah, tetapi diri yang sebenar dijenamakan Roh ini..tenang atau maseh menghantui?

Kembali ke Cermin.

Intiha Al-Kalam,
HKM