Thursday, July 19, 2012

BERTAWADHUK & KUCHING BERTANDUK

"Tawadhuk"
:adalah bahasa Agama Islam dalam menundukkan ego, ataupun mungkin pada pandangan mata pemerhatian ambe sendiri berdasarkan perubahan dan progress seseorang di zaman ini ataupun kisah demi kisah akan penghijrahan itu benar berlaku terhadap seseorang apabila menerima semacam enlightenment atau pencerahan Hidayah daripada sang Khaliq menerusi pengantara-pengantara yang dimahukan olehNya yang maha ber-Hak daripada kita. Itu dari benih segala hal perlu kita ambil ingat pada diri, sebab keterbatasan kitapun dalam apa jua hal kita buat tetaplah gagal juga dan sekiranya berjaya, kita tidak berjaya kerana DIRI semata tetapi diatas inspiration kita terhadap seruan "Hayya Alal Falah" yang datangnya daripada Kalam Seorang Penyeru yang asalnya Hamba abdi, yang berkulit  hitam kilat yang sehingga hari ini, kita mengabadikan orang tersebut dengan pekerjaannya dengan nama "To' Bilal" kerana dialah satu-satunya hamba Allah yang terpilih untuk melaungkan azan pertama dalam sejarah Islam dengan rasminya di era Rasulullah.

introduction kali ini, ambe mulai dengan usaha mematahkan segala kanji-kanji "keAkuan" yang kian terlekat didalam Hati kita atau Akal kita bahkan menjadi seperti penyakit ulcer yang kronik pada kita pada mulut kita yang banyak berkata-kata seperti yang berjaya achieved something itu adalah "Aku", "Saya", "Ambe" ataupun "Kami", "Kita". Padahal dengan kelenyapan segala bunyi-bunyian suara sumbang manusia atau merdunya Alam yang tidak pernah berhenti bertasbeh kepada Allah taala..ego kita mengecut dan mengakui sendiri bahawa "Aku" hanyalah satu gantinama diri yang sangat membimbangkan oleh kerana secara general atau umumnya, kita banyak failed kepada sifat demikian disebabkan kepayahan kita ajar atau tarbiah diri kita sebagai Insan yang Tawadhuk. Ertikata lain, yang rendah diri.

Mungkin sahaja kita tahu untuk rendah diri bagaimana, asbab melihat bagaimana To' Guru Nik Aziz sebagai contoh hidup dengan kesederhanaan. Maka setidak-tidak boleh kita lakukan dengan daya sendiri, kita ambil seseorang untuk di Idolize dan terapkan nilai tersebut kepada diri untuk jadi Tawadhuk. Jikalau anda bertanya lagi kepada ambe, apakah dengan berbuat begitu sudah dikira cukup? Jawapan ambe tetaplah sesuatu yang tidak memerlukan ambe menjawab oleh kerana jawapan itu terdapat pada kita sendiri untuk mengetahui dari series incident diatas incident yang Allah sengaja jadikan untuk kita senantiasa memandang tiap perkara apapun pada "Hikmah"..

Hikmah difahami bila kita melihat sebalik Incident dan mengenali ada sesuatu yang lebih baik atau elok daripada apa mampu Akal seurat Manusia mampu andaikan. Sebagai contoh kita ambil; Kita bertahun-tahun berusaha ndak menjadi seseorang yang kita inginkan,  yang kita anggap lah pada ketika musim mengakarnya faedah-faedah mampu Nafsu cadangkan seperti Manager kepada sebuah Hotel kononnya, akhirnya bertahun hingga 10 tahun lebih-kurang kita habiskan masa untuk dapat Sijil, Diploma, Degree dan sedikit experience dengan kerja di hotel pelacur(untuk cukupkan syarat Experience aja) akhirnya banyak lah tawaran kerja hotel kita target dahulu yang ditolak, dan kalau adapun mungkin Hotel 5 Bintang tetapi gaji yang langsung tak masuk dek akal, hinggakan kita pun naik buntu sebab banyak Syarikat Travel Agency World Class pula yang offer gaji lebih hebat..

Menunjukkan apa yang kita hendakkan pada Dunia, tidak semuanya menurut apa mampu kita rancangkan. Sebab tukang tetap adalah urusan KerajaanNya, bukan kita. Boleh sahaja mungkin kita anggap (berdasarkan kesah dari contoh tadi) Pelancongan pun sebahagian Industry Perhotelan juga, fikiran logic kita pun setuju dengan menerima bahawa sebab Travel Agencies la Industry Penghotelan dapat diperkembangkan. Ada hotel tetapi tiada marketing strategy, sales atau promotion..tidak guna juga kan? lantas kita menempelak dahi sendiri, hanya sebab kita bersungut dalam diam "kalau aku tahu bidang aku sini, kan jimat masa..tak perlu la aku cenderung dengan urusan dalaman hotel dan commitment hotel yang banyak mengorbankan Hidup aku kepada Kerja Bergaji ni aja"..

Para Pemimpi sekalian yang ambe hormati,
itulah antara technicality "Hikmah" yang tlah dijanjikan bahawa Allah taala dah janji perkara lebih baik dari itu. Maka secara tidak langsung sudah pada cerah lah tahu-nya bahawa "Hikmah" adalah Muqadimah atau permulaan dari modul tarbiah diri kita dalam menjadi orang yang peka terhadap incident-incident yang sebenarnya bukan lah coincidence/kebetulan dan tajam berfikir mengenai sesuatu disebalik mata kasar kita dapati. Sama seperti mereka yang baca tafsir atau ayat-ayat Allah dalam kadar sarat mengandungi Maksud Disebalik untuk diketahui, difahami, diaksanakan sepertimana dituntut.

dan memahami kaedah tiap orang adanya yang begitu abstract jiwanya untuk difahami berdasarkan tiap pemerhatian yang berkadar serba High Definition(dalam hidup kita ndak yang terbaik pun perlukan Visual yang HD untuk dibandingkan dari barang Visual yang flat dan sebu-kan?). Antara pemahaman ambe diatas yang sedikit ambe berbahagilah pengetahuan yang ada ini untuk sama-sama kita bangkit bertanya kepada diri kita, antara nya kisah yang diabadikan dari Surah Kahfi sendiri mengenai beberapa Babak Episodes yang ada dalamnya seperti Kesah Ashabul Kahfi(Pemuda Gua), 2 orang Petani, Nabi Musa menuntut Ilmu dengan Nabi Khaidir hingga Kesah Iskandar Dzulkarnain.
Ke-empat Episodes Siri yang padat dan padu dengan subliminal verses ini pada keyakinan ambe, ada juga berkait dengan prihal "Tawadhuk".

Sebabnya, kalau tidak kerana "Tawadhuk" Pemuda Kahfi yang mungkin sahaja ketika incident tersebut diburu oleh Pemerintah yang zalim ketika itu, mustahil mereka lari dan bersembunyi di suatu tempat yang terpencil. Lalu apakah "Tawadhuk" yang dimaksudkan ambe disini cumalah "Tawadhuk" kepada ketidak ada daya upaya untuk melawan atau bertahan disebabkan suntuknya keyakinan untuk diyakini maka mungkin sahaja tempat yang diperlukan mereka me-evalute atau nilaikan diri masing-masing untuk sedar kebolehan diri itu sehingga ditidurkan secara sengaja oleh Allah taala.

Lantas bangkit mereka pada masa yang telat ditelan zaman lama dari usia logic mereka, dan pada ketika itupun saat mereka keluar untuk pergi membeli keperluan..apa mereka miliki itupun jauh daripada laku pula, menunjukkan bahawa mereka tidak pernah peduli dengan kepentingan mereka sebelum mereka sepakat lari jauh dari kezaliman dahulu. Dan lari mereka dari suasana itu bukan bermakna takut tetapi pergi jauh dari suatu sudut yang terpencil demi memikirkan semacam perkara yang berguna untuk masa akan datang. Sepertimana Nabi Muhammad juga yang memencil diri di Jabbal Nur didalam Gua juga yang kita tahu dengan nama Gua Hiraq untuk memikirkan bagaimana caranya untuk membantu selesaikan masaalah yang dilanda Umat ketika itu. Lalu Allah taala turunkan Wahyu pertama sepertimana kita tahu diatas tuntutan pertama adalah Perintah untuk "Iqra" iaitu Baca, sedangkan Nabi Muhammad seorang Ummiyi yang tidak reti membaca atau illiterate, berkali-kali Jibrail memeluk Baginda apa yang mampu baginya adalah berkata "Maa Ana Biqori"(Aku tidak dapat membaca) berkali-kali hingga bertanyalah Baginda kepada Jibrail "Ma Aqro'?"(Baca Apa?) lalu disambungkan wahyu seterusnya iaitu ayat kedua yang bermaksud "dengan menyebut nama Tuhanmu yang menjadikan"

..dan kitapun tahu apa berlaku seterusnya hingga hari ini bagaimana Influence Rasulullah telah Inspire kepada kita. Bermula dari Tawadhuk untuk mengenali kekurangan diri yang empunya ketahui untuk dibangkitkan, Rasulullah kekaseh sejati Allah yang kesahnya diabadikan sebagai sumber Inspiration dengan mengenali Potential diri yang sebenar kita semua dibekalkan..yang pastinya mula dengan Tawadhuk. Semestinya membingungkan kalau kita samakan Baca dan Sebut(yang turun pada ayat ke dua) kerana ia adalah Kerja yang berbeza. Baca tidak memerlukan buku, walhal memerhati itupun boleh menjadi pekerjaan membaca prilaku setiap perbuatan makhluk selain dari kita atau diri kita sendiri menerusi cermin. Sementara Menyebut perlukan Kalam, tidak semestinya terbit dari pada kotak suara yang diterjemahkan oleh lidah bergesel dengan angin keluar melalui mulut tetapi boleh sahaja berlaku dari sebutan Hati kita yang berbicara sendiri dengan tanpa memerlukan mulut yang bergerak pun.

Bahkan dengan tanpa sedar bahawa Wahyu pertama Baginda itu lah jawapan pada Akal kita untuk menerima atau tidak permulaan Manusia dari segumpal Darah. dan dengan KemurahanNya jualah Allah sudah siap mengajarkan kita dari perantaraan Kalam tanpa kita sendiri ketahuinya. iaitu bahasa pertama kita, Menangis! Kerana itulah bahasa seorang Insan yang benar-benar sedar kepada kelemahan dan kedaifannya bila pertama kali melihat diDunia, bahkan bayi pun takut tidak bertemu jalan pulangnya kepada Penciptanya!..dan hanya seorang Insan sahaja yang begitu kenal dengan sifatnya yang cenderung dengan perangai melampau batas(sebab kita didatangi dengan "Package" Nafsu untuk di Kuasai pada diri)..dan merasa Ujub atau Syok Sendiri pada rasa serba cukup itulah egois-nya Ananiah.

Maka disinilah relation kukuh ambe kepada moral of the story sebalik Episode: Kisah Dua Petani yang satunya bersyukur dan satunya tidak(pada rumusan keseluruhannyalah) dan selalunya ia berkaitan dengan budaya bermegah-megah dengan kata-kata yang lupa diri setelah diberi keuntungan dan Nikmat.. dan apalah salahnya dengan Tawadhuk kita sama-sama bantu membantu berganding bahu?

Kemudian pula kita tahu Episode: Perguruan Nabi Musa dengan Nabi Khaidir, yang memang daripada awal-awal dah warning pada Nabi Musa untuk tidak bertanya jika hendak belajar, dan mengenali erti Sabar dalam menahan curiosity yang terdapat hingga diizinkan guru untuk bertanya. Dalam satu classroom, apakah cikgu mengamuk atau tidak kalau murid-muridnya bising ketika mengajar? sudah tentulah.. kerana yang bercakap itu guru, bukan murid, dan selalunya guru selalu bertanya kepada murid tiap kali habis mengajar "ada apa-apa soalan?" dan pada kebiasaannya murid akan diam kerana malu bertanya(gitu pulok)..

Mungkin sahaja lah(buat pandangan ambe yang daif ini) method pengajaran pun perlu kita teliti kembali, orang kita ni banyak sangat di educate oleh unsur-unsur kekafiran(secara halus) hingga kita sendiri lupa method sebenar Islamic yang diajarkan melalui sekolah-sekolah "tanpa tauliah" di Pondok-pondok seumpama di Pattani, Philipina, Indonesia ataupun di Mesir sendiri. Concept kekeluargaan dan kemesraan yang tidak perlu kepada meja kerusi sementara guru berada di sebuah meja besar tetapi cuma bawa berapa butir buku sahaja untuk diletakkan diatas meja, which is bagi ambe perspective sebegini nonsense ajalah..meja besar untuk tunjuk guru ni banyak perlukan space untuk letak banyak buku ke apa? tak ergonomic langsung(maaf kata lah).. Sedangkan Pengajian Pondok yang lama hanya berbekalkan satu kerusi sahaja sementara murid-muridnya mengelilingi gurunya, semacam session Syarahan atau Kuliah ataupun Khutbah. Tetapi tidak apalah, ini mungkin sahaja POV ambe sahaja-abaikan seketika.

Hanya penekanan ambe cuma untuk tunjukkan perbezaan antara mereka yang datang berguru atau hendak menjadi murid. Dua perkara berbeza tetapi nyaris sama aja ertinya, kerana orang yang hendak jadi datang berguru, mereka belum tentu seorang murid. Sementara yang hendak menjadi murid pula, belum tentu itu gurunya. Jelas hari ini kita dapati bagaimana bezanya Guru yang kesekolah untuk Kerja dapat Gaji ataupun memaknai penyampaian Ilmu itu lebih daripada nilai Gaji itu tersebut.
Ambe dikelilingi hidup dengan berkawan dengan guru-guru sekolah, dan mengenali setiap seorang mereka ada lucunya kerana terpaksa dan ada pula terpaksa posting ke sekolah lain bahkan dibuang sekolah hanya kerana pendapat guru tersebut cenderung kepada Politik Pembangkang. Bahkan ayah mertua ambe pun guru, kalau ndak dikirakan kerja beliau hari ni tak padan dengan dirinya sebab ayah mertua ambe kelulusannya tinggi lebih dari kedudukkannya sekarang. Namun bukan kerana ndak membodek mentang-mentang bapak mertua, tetapi mengenal dirinya dari kesah anaknya(yang kini Isteri ambe) banyak memberi pemahaman bahawa beliau antara guru yang ke sekolah bukan untuk gaji semata-mata..Bahkan pernah terlibat dalam satu peristiwa pergaduhan murid sekolah A dan B hingga beliau sendiri jadi mangsa pukul, hanya ndak leraikan pergaduhan tersebut.

Jadi begitu jugalah umpamanya kesah Nabi Khaidir yang guru yang Tawadhuk kepada Akur nya pada Allah taala walaupun kerja "hilang akal" dilakukan mengorbankan seorang budak kecil demi pengajaran buat Nabi Musa mengenai Ilmu Mengenal Allah dan Hak Nya atas makhlukNya.
Dari kajian ambe, ada juga yang berpendapat bahawa Nabi Khaidir ini bukanlah Nabi, tetapi Jin. Kerana menurut pendapat mereka itu dalam Surah Kahfi pun tiada menyebut akan nama Nabi Khaidir. Wallahualam tetapi cukup sahaja dengan pengetahuan yang sudah ambe cantumkan ini jadi pengetahuan, kalau ndak kaji lagi..itu terserah. Hanya moral itu lebih penting kerana yang jelas adanya didalam Al-Quran untuk difahami akan maksud seorang Murid yang dikehendaki atau Murad, dan Guru yang Murshid/ Menunjukki. Dan Practical lebih effective dari sibuk theorize kan apapun, andaian akan tetap berkembang kecuali kita alami sendiri pada banyak bertanya tetapi sebenarnya tidak mahu tahu sangat pun.

Akhirnya kita dihidangkan dengan kisah Iskandar Dzulkarnain, seorang Raja yang Tawadhuk mengenal Tuhan. Jika tidak ia bersifat demikian, mengapa Iskandar Dzulkarnain berkata:
"Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar"..
setelah membina satu tembok yang menghalang dari Yajuj Majuj memanjatnya?
yang ada hari ni pun dah separuh gila rasa bahawa dia ajalah yang hebat, sedangkan hebatnya cuma perintah itu ini aja.. Raja dahulu turun padang dan kenali tiap masyarakat dan membantu apatah lagi mengimamkan Solat sebab kalau Tariqat pun menamakan ketuanya dengan nama Sultan iaitu harfiah kepada maksud Raja/Pemerintah? Maka biarlah apa yang "kuasa" itu dibiarkan bahagi yang maha berkuasa sahaja, kita perlihara yang ane hok ada pun dok gerok mane jugok.
Dan didalam tiap diri kita yang perlu kita tahu ada satu Raja, itulah Hati namanya, rosak disitu habis meranalah kerajaan Lembaga Anggota kita..Mahkota itulah Akal kita, Bendahara/Ulama itu pada Kata-katanya, Permaisuri itulah Maruah dirinya, Putra-putri itulah Pewarisnya. Bagi anda, maseh belum terlambat untuk tidak menzalimi diri sendiri berlaku adil lah pada diri kita dalam usaha berTawadhuk..

Inilah antara azam kita perlu tanamkan kepada diri sendiri, jangan sombong jika beroleh apapun barang kemenangan kerana kemenangan yang mutlak maseh milik Allah juga akhirnya.

dan sebenarnya untuk mengulas dengan pandai-pandai buat tahu aja, ambe kurang berani kerana Agama ini bukan Agama ambe tetapi Rasulullah yang established demi satu jalan pulang pada Allah, ambe biarkan hal itu pada para ahli-ahlinya, kerana ambe tidak ubah sekadar "penebas jalan" yang terhalang untuk mengiyakan reasons yang adanya dari keperluan kita sendiri sebagai Hamba semata-mata kepada sang Pencipta.

akhir kata ambe mohon maaf diatas apapun prilaku atau kata ambe atau layanan ambe selama ini, beramai-ramailah memaafkan sesama kita sebelum Ramadhan kita agar kita dapat beri tumpuan dalaman kita terhadap amal Istiqamah kita untuk pertingkatkan apa. Tak payahlah ndak berangan-angan ambil fikir tahap bangkai yang kata Puasa ni Diet atau peluang untuk turunkan berat badan kalau kita ni dasarnya nafsu pelahap. Baik kita kecutkan Nafsu kita dari perut, Physical hanya temporary state, bukan selamanya.. Ingat tu.

yang baik dari Allah taala dan yang buruk dan hina itu memang dari ambe yang diciptakan Allah juga untuk menguji kita, siapakah yang berjaya nanti di Akhirat kelak dalam persaingan kita yang Sihat dan Progressive menuju Mati yang tidak kita tahu bila tetapi adalah satu janji yang nyata(As seen on TV).

Usaha, biarlah selamanya agar benar tunduk bertawadhuk,
dari duduk saja jaga buah serta menternak Kuching untuk ber-Tanduk.
Amin.

setiap kata Khas buat pencatitnya yang fakir.

HKM