Friday, September 21, 2012

TUNJUK PERASAN


Menjadi teramatlah sukar buat seseorang menghargai seseorang oleh kerana BEZA yang disangka atau pun dirasai..Politikal hanya ukuran kepada kecenderungan, kalau anda orang Merah atau Biru atau Hijau, POV atau Point of View atau Cara kita melihat itu ternyata berbeza,
dimana ada pihak melebihkan Kemelayuan dari Keislaman, dan ada pula melebihkan Keislaman dari Kemelayuan hingga adakalanya perlaksanaannya tampak seperti yang manapun mengelirukan, walhal kecenderungan itu hanyalah cadangan..meskipun kita mencabut pilihan raya raya undi hingga menang Parti Pilihan kitapun,

reality nya yang menang itu tetaplah Allah taala.. Kalaulah salah pada statement ambe ini.
Cuba aja jawab persoalan Siapa yang tentukan bahawa kita Lahir dan Hidup atau Mati kita?
Apakah kita boleh menjawab ia datang daripada Sang Ayah ataupun Sang Ibu?
segalanya masehlah Asbab..Maka mula bicara ambe kali ini hanya untuk me-reality check akan Cara kita menganggap sesuatu hal atau peristiwa, sehingga percuma belaka dan mudah buat kita katakan semua ni adalah Kebetulan sedangkan ia adalah lebih berarti dari Kebetulan kerana itulah Kebenaran atau Haq dari Allah sendiri dalam menyusun tiap apapun kejadian dengan sebab utama bahawa meng-educate Makhluk yang bernama Manusia untuk sentiasa berfikir akanNya..
Akhir cerita Politik hari ini, Bangsa bukan Politik, Agama bukan Politik malah Warna apapun tiada kena mengena dengan Politik..pada asal-usulnya.

Cuma, golongan Intelectual menyarankan Politik itu sebagai Kaedah menuju pada jalan penyelesaian dengan Idea-idea yang bernas..Masaalah akan kekal sebagai Masaalah, itu sudah adat Hidup jikalau kita tidak buat sesuatu untuk mengatasi Masaalah tersebut maka kekal lah ia dalam permasaalahan yang sama hingga ke akhir usia sekalipun.

Warna dijadikan Tanda yang berkadar seketika untuk merujuk pada identity sesebuah pertubuhan atau gerakkan seperti Parti, namun Hitam tetaplah Hitam. Dipinjam oleh Dakwat yang likat sifatnya untuk diibaratkan Hitam. Biru dipinjam adakalanya oleh kita untuk mengibaratkan Langit pada fikiran Budak-budak..walaupun berbagai Warna berubah pada Siang dan Malamnya tidak menentu masanya kerana ia bergantung pada apa Sang Pencipta perintahkan padanya..Boleh jadi Merah itu warna Langit, Kuning pun ada, Kelabu dan sebagainya..

sementara,
Agama dijadikan Haluan yang berkadar sementara dalam menuju matlamat seseorang yang hidupnya pasti akan berJemaah hingga menemui Climaxnya, maksud sementara itu adalah Agama diguna-pakai pada saat kita Hidup disini, yang sudah dilalui akan memberitahu bahawa faedahnya adalah disana..Iman adalah pengalaman Batin kita sendiri mengalaminya, dan panduan Tarikat kita adalah merujuk apa Rasulullah salallahualaihi wa salam perna beritakan, atau para sahabat malah alim ulama pernah kongsikan kepada kita. Hakikat Agama adalah yang Peribadi, hanya untuk mendapat pemahaman, kita memerlukan orang lebih berpengalaman untuk mengemukakan pendapatnya agar ditambah pengetahuan, menjadi barang Ilmu sekiranya diamalkan.
Kata orang Alim, Hilang Iman..luputlah Agama darinya,
dan seringkali ambe mengambil pesan-pesan ini belaka sebagai reminder buat diri, kalau dipejabat ambe ada Stick Notes untuk ditempel pada Notice board. Karya orang lama ambe cuba letak atau tampal diingatan.
Antara orang yang maseh dianggap dekat pada zaman kita ini yang berpengaruh buat Jiwa ambe adalah karya Raja Ali Haji dalam Gurindam 12 nya, ambe meneliti belaka dan cuba mengupasnya dari rujukkan dan pengetahuan yang ada(walaupun ambe ni, bukanlah Bersarjana Bahasa ke apa..dari dahulu, minat ambe adalah Bahasa), dari pemahaman ambe yang kurang ni ambe boleh rasakan bahawa penyusunan 12 macam gurindam tersebut bukan sekadar Art Sake semata-mata tetapi adalah Step by Step dalam Hidup kita sendiri,
ambe cuba ambil Fasal 1 iaitu Fasal permulaan atau muqadimahnya, selainnya ambe harap anda cubalah kaji dan bahaskan sesama anda untuk tujuan memahami mudah-mudahan:

Fasal Pertama Gurindam 12,

"Barang siapa tiada memegang Agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka ia itulah orang ma'rifat
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terpedaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudarat."

Ndak cerita betapa telitinya orang lama memilih kata, Raja Ali Haji memilih ayat Memegang dari Membela atau Menjaga Agama..Soalnya kenapa dan apa tujuan permulaan demikian adalah itu?
Didalam kebiasaan, kita sedar sebenarnya kita adalah Melayu, Cina atau India pada Zahiriah.
Hendak atau tidak, realitynya adalah kita Melayu, dan sepertimana pada Adat Hidup pun, orang Cina lah yang akan memahami dan menghargai bahasa Cina nya. Kalau kita bahas hari ni, ada orang dilahirkan di India tetapi tidak bertutur Bahasa Urdu atau Sansekerta atau Tamil, itu memanglah dah ramai..Cuma ambe hendak beritahu disini adalah Perkara yang awal-awal dahulu Melayu itu adalah Melayu bagaimana atau India adalah India bagaimana, kalau ndak compare dengan hari ni belaka orang kita malah ramai Lupa Diri dari ingat Diri kita ni siapa, buktinya adalah dari sikap dan perangai kita zahirkan-dok gitu ke?

"Memegang"
pada pemahaman ambe, relate dengan sabda Rasul mengenai Akhir Zaman, yang Baginda bersabda dalam Hadis Akhir Zaman bahawa kelak nanti mereka yang mengamalkan Sunnah serta Sirah sama seperti MEMEGANG bara Api.
Raja Ali me-metaphor atau mengibaratkan Agama yang orang dahulu amalkan dengan zaman kita tidak lagi sama, jika dahulu adalah Mujahadah..kita malah menerima kesenangan, kepayahan. Hingga kita pula terasa seperti mengamalkan satu sunnah pun macam satu butir bara Api.
Hari ini, reality metaphor bukan lagi sekadar kiasan atau perumpamaan..adakalanya orang dah Anggap pun sama macam Api..

Soalannya apa kita sanggup pada mengenggam bara Api hingga menanti jadi abu?
belum tentu..kerana yang dipentingkan selalunya adalah credibility dirinya..jatuh ke tidak kalau buat? rugi atau untung? menduga berbagai perkara sedangkan pada nama sendiri pun sudah Jamil(Cantik) , Toyyib(Baik), Khairul(Baik), Husnul(Baik), atau dalam tidak sedar akan maksud nama sendiri pun kita tidak sedar bahawa kita sedang meminjam nama Allah taala sebagai panggilan orang pada kita..Aziz(yang Agung), Rahman(yang Pemurah), Rahim(yang Pengaseh) dan banyak lagi..
Kalaulah kita bekerja dengan Sebuah Syarikatpun pasti orang akan kata kita antara wakil promosi walau ke jamban pun kita akan dikenal begitu pada orang yang tahu..Kita mengheret nama Makhluk Manusia Paling Mulia pernah Allah taala sedia kongsikan pada kita untuk bantu nasib kita, pun Muhammad cuma lah nama kita..Alasannya sebab ayah kita beri nama, dah tu sebelum mu adapun beribu-ribu Manusia yang mungkin beribu juga jumlahnya kini dalam kubur pernah hidup cuba mempromosikan Agama dengan Nama Muhammad sahaja..yang kita ketahui bahawa nama Ahmad, Mamat atau apa lagi orang Melayu/Arab pakai sebagai nama Default untuk panggil seseorang yang mereka tidak kenali. Yang asalnya dari Inspiration nama Muhammad yang satu itu sahaja.
Itu baru dua baris dari gurindam 12, tak pegang Agama, jangan Panggil Nama.. Kerana itu sama seperti Syaitan yang pura-pura jadi Manusia aja.

dan kata beliau lagi seterusnya;
"Barangsiapa mengenal yang empat, maka ia itulah orang Ma'rifat"

sebenarnya banyak benda yang berkait dengan angka empat, contoh yang ada adalah Kitab-kitab yang paling Asas diturunkan Allah taala pada 4 Rasul Nya.
Taurat dari Nabi Musa alaihisalam, Zabur dari Nabi Daud alaihissalam, Injil dari Nabi Isa alaihisalam, dan akhir sekali dilengkapkan belaka atau compress belaka pada satu Kitab yang Paling Suci iaitu Al-Quran dari Nabi Muhammad salallahualaihi wa salam.
yang lain seperti Arah atau Paksi yang asas; Utara,Selatan,Timur,Barat..dari manapun anda berada, Kiblat anda tetaplah pada Kaabah tersebut. yang juga bersegi 4 juga..

dan status Ma'rifat(mengenal) yang paling tinggi adalah Marifatullah..yang Yakin bahawa semua dari Allah, pengharapan sebenar pada Allah dan Hidupnya bukan lagi Hidupnya sahaja tetapi adalah Sollati, Wanusuki, Wamahyaya, Wamamati lillahi robbil alamin. Solat, Ibadat, Hidup, Mati demi Tuhan sekalian Alam..

Wallahualam buat hal ini, ambe harap agar usaha meneliti dan memahami hingga diyakini bagi kita diteruskan lah..kerana ambe bukan hendak "test-power" pengetahuan, sekadar membuka fikir kita mudah-mudahan fahamlah bahawa jika kita hari ni salahkan Melayu aja, itu salah..Kerana anda sedang menuding jari pada cerminan sendiri yang begitu payah untuk diterima salah itu sendiri. Macam gitu ke Islam ajar kita lihat orang?
Sementara yang dah terasa Islam sangat hingga ralit dan tenggelam dengan diri sendiri..Jangan sesekali pernah terlupa dari Sejarah kelmarin bahawa kalau tidak kerana Asbab orang Melayu dahulu jugalah missing link antara kita hari ni dengan link zaman Rasulullah pun mustahil kita terima keselesaannya..Anda boleh jadi pandai hari ni pun jangan lupa, Bahasa kita guna ni tetaplah dari Melayu..yang pinjam dari semua bahasa yang ada untuk tujuan Unite kan belaka semua ke arah kebersamaan..
Ambe ulang, ini bukan Blog Politik..ini garapan ambe yang maseh fikir tujuan Allah jadikan kita sebagai apapun.

Kerana hari ni pada kenyataannya, Kecanduan itu memang jelas..Melayu makin lupa ia Melayu,
Islam makin alpa bahawa ia Islam.

Tetapi itulah yang dikatakan Kebiasaan-nya,
yang kita memang suka sangat sibuk mencari perbezaan tetapi tidak mengusahakan persamaan yang sudah terutus sejak azali pada tiap pertemuan.
Allah jadikan kita yang Perempuan, nak jadi macam Lelaki baik pada Pakai-Gaya-Pemikiran atau Perasaan..kerana rasa tak ada beza pun dengan Lelaki. Hingga main peranan jadi Lelaki, hasilnya kita tahu lah End Product nya adalah Pengkid, mewujudkan golongan Homosexual yang Lesbian.
atau scenario lainnya pula adalah bila Lelaki tidak facilitate kan peranan Suami dengan sepenuhnya, yang senantiasa lebih kehadapan dari sudut pemikiran..Buat keputusan, berusaha kerja dan bela mahupun buat kebajikkan untuk orang atau Keluarganya. Biarkan Isteri berkeliaran seraya bekerjaran dengan Suami orang lain atau Lelaki lain, atau sebagainya..Ini semua adalah "batu tanda" buat ambe dalam melangkah perjalanan sebagai Suami dalam pengalaman pertama kali ini..Dan itulah antara hasil pemerhatian untuk diatasi belaka..rasa-rasanya, yang membaca malah lebih arif dari ambe. Cumanya ambe begitu berharap akan untuk menjadi "Suami", kalau Mitsali, itu bukan dari assumption ambe tetapi pada mata yang memandang..maka ambe fikir tak perlulah ada perasaan untuk jadi Suami Contoh..cukup ajalah jadi "Suami" yang berusaha untuk bertanggungjawab dan fikir selangkah maju ke hadapan dengan mengambil risiko apapun dikehidupan luar,
biar lah orang ndak kata ambe "Malas" kan Isteri kerana kerjanya dirumah sahaja,
yang berumah tangga pun faham-fahamlah..Kerja Rumah bukan kerja yang senang sesedap mata melihat atau telinga mendengar sahaja.

Ambe, ulang sekali lagi ayat tadi,
memang sudah menjadi pada kebiasaannya,
yang Hidup jarang menghargai yang Hidup kerana Mati belum wujud dariantaranya,
bila dah Mati(baik dari zahir ataupun bathin) baharulah hendak menghargainya..

sedangkan semuanya sudah terlambat.

didalam Al-Quran ada sepotong ayat Popular daripada surah Al-Hujarat para Alim Ulama mentafsirkan dan sesetengah Ilmuan menggunakan sebagai rujukkan bagi mengetengahkan tujuan Bangsa itu dicipta..bahawa:

 Allah taala telah menerangkan sedikit dari antara tujuan "Penciptaan",
dimana bila Lelaki ada, Wanita pasti ada, kemudian membiak sebagai Kelompok Suku, Kaum bahkan Bangsa tiada tujuan lain melainkan menyuruh kita agar saling kenal-mengenal.

Kenal-mengenal sering disalah ertikan,
bila dinamakan sesi kenal-mengenal, sebenarnya tahap yang dicapai baharulah sekadar mengambil tahu..

1st time anda bertemu seseorang, pasti yang ditanyakan adalah nama, tinggal dimana, adik beradik berapa,ayah dan ibu kerja apa dan sebagainya yang maseh dianggap perkara asas.
apakah 1st time tersebut buat anda langsung kenal seseorang?
belum tentu..oleh kerana pada logic nya, pengetahuan tersebut maseh belum diuji akan kesahihannya. Boleh jadi aja orang tersebut sedang berbohong, boleh jadi bercakap separa jujur dan menipu lebih..dengan Akal, kita mungkin boleh lagi menjangkakan atau agak pada sesuatu aksi..adalah predictable. Namun dengan Hati, Rahsia sebenarnya hanya diri empunya dengan Allah taala sahaja yang tahu.

Terus bagaimana dikatakan tepat pada maksud "kenal"?

Ambe ambil dari pepatah Melayu yang biasa kita gunakan pada harian, iaitu;

"Tak kenal, maka tak Cinta."

sejujurnya, martabat Cinta yang paling sejati tidak pernah letak pada Makhluk kerana keperluan Cinta itu adalah demand paling tinggi berbanding Beras di Hypermarket.
Cinta adalah Essence sebenar yang membuatkan diri Insan itu lengkap sungguhpun maseh kurang sempurna.
Ramai hari ini tersilap langkah, bahkan ambe sendiri tersalah tapak untuk menduga Cinta itu adalah buat Awek,
maka Awek pada satu ketika itu dijadikan idol pengabdian kita dalam harian,
disebut berhari-hari seperti kena pukau..disuruh apapun malah seperti terkena Nasi Kangkang dah diturut apa sahaja.
itukah Cinta yang kita diperkenalkan menerusi Filem Twilight yang sesuai sahaja kita volunteer Saleem untuk nyanyikan lagu Cinta Tiga Segi buat menjiwai watak Bella?

Bilamana pencerahan kita terima dari Penyampaian para Ulama atau Guru kita, salah satu Philosophical Value kita terima adalah Syurga dibawah telapak kaki Ibu,
sementara Syurga Ibu terletak dibawah telapak kaki Suaminya. Suami yang Mitsali atau Contoh adalah penghuni Syurga(kata kitalah) tetapi jikalau contoh yang digambarkan tidak baik..Bagaimana angan kita pada akhirat?
Sudah tentulah Panduan yang perlu Suami ikut untuk menjamin matlamat untuk kembali ke Syurga adalah melalui Syafaat, iaitu Networking kita dari Hasil Usaha Sungguh menuruti Perintah dan Larangan Rasulullah.
secara tidak langsung, perasaan yang dirasakan hendak menjaga belaka adalah datang dari Hati yang Pilih Kaseh, kita anggap bahawa Bagindalah sebaik-baik Kekaseh pada kita.
Rasulullah berusaha sedaya upaya kerana Cinta nya kepada Allah yang teramat-amat sangat.
buat ambe, itulah Cinta yang paling Ultimate.
buat kaum Wanita yang sudah bersuami tidak menjadi bersalah untuk menCintai suami kerana Tuhan. Malah itulah yang dianjurkan dalam Islam jikalau Imam Solatnya adalah Suaminya, bermaksud Suami yang Benar Cinta kepada Allah.

dalam soal Kenal;
Penceraian-Nikah menjadi rujukkan buat kita mengenai soal Kenal atau Tidak akan seseorang,
Bila seseorang Memohon atau sudahpun Bercerai dari lafaz Talak..Alasan selalunya adalah Tiada Persefahaman atau Tidak Sehaluan,
Alasan tersebut(yang mungkin bila disenaraikan boleh mencecah hampir 1001 macam yang lain) disandarkan sebagai penutup Kegagalan.

Ambil iktibar dari hal tersebut yang mungkin sudah berlaku dikeliling Hidup kita sendiri bahkan didalam keluarga kita sendiri,
kita maseh gagal menyempurnakan perintah Allah yang menyuruh kita untuk saling kenal-mengenal. Dan tak malu mukanya dah mengaku Gagal BerCinta,
menjadi down se-down down nya kerana kita memang pada keadaan yang hampir selangkah lagi untuk berada pada posisi "down" for good iaitu Down to the Ground.

Hari ini adalah antara hari yang istimewa buat ambe,
kembali pada tempat dimana ambe dilahirkan ke Dunia..iaitu Hospital Besar Terengganu..
Berbeza dengan adik beradik lainnya, ambe sahajalah yang dilahirkan di Hospital Kerajaan.
Mengenang belaka, bertalu-talu diserang macam-macam penyakit ambe tetap dikembalikan di Hospital. lebih dari 10 kali dah rasanya dan lebih 40 hari tidak silapnya jumlah hari ambe berada disana, ada orang Badi dengan Hospital tetapi semakin banyak hari ambe habiskan, semakin suka.

Pelik?

Bukanlah ambe suka tengok orang sakit kerana tersiksa itu..tetapi reminder note yang dipanggil Memory itu dituliskan dengan pengalaman mengurus kesunyian sepanjang keberadaan, melayan karenah Pesakit lain disebelah katil atau melawat kawan-kawan di ward lain, memerhati Pekerja yang commit life sesungguh-sungguh hati mereka untuk bantu orang lain seumpama Doctor atau Nurse ataupun memandikan dan mengkafankan Jenazah buat ambe adalah Hadiah paling bermakna buat ambe.

Tatkala hari ni menjadi visit regular ambe yang lama dah ambe tinggalkan semenjak dua menjak ni, ketika ambe dan Sahabat ambe tunggu ayahnya siap diurus untuk dibawa naik ke ward, ambe perasan bahawa Nurse-nurse atau Jururawat yang ada, memang ramai dan malah makin bertambah jumlahnya..Kerana dengan duduk di Emergency Ward pun boleh dapat gambaran mereka yang baru masuk kerja atau balik kerja itu memang ramai..Berkumpulan-kumpulan, melucukan kerana kadang dapat gambarkan seperti Kumpulan Ikan-ikan Bilis yang adanya di dalam sebuah Kolam yang berpusu-pusu lalu lalang menyibukkan diri masing-masing..dalam 2 jam, lebih kurang 10 kumpulan yang lalu lalang..cuba bayangkan kalau di Hospital Besar lain lagi dan tambahkan belaka jumlahnya. Ramai tak Jururawat dari Doctor?

Fikiran itu menggambarkan pada ambe pada Nisbah semakin ramai Wanita ada menjelang Akhir Zaman, bukanlah hendak menakutkan tetapi ambe hendak cuba lah beri pencerahan pada lelaki diluar sana yang rasa down kerana Cinta nya akan jumlah Wanita yang ada menantikan orang yang baik seperti anda. Cinta pada awek memang mengecewakan, sebab itulah Nabi suruh kita ber Cinta pada Allah sahaja sudahlah. Ikut apa Nabi ajar, cukup.

Sementara kepada Wanita pula, bersyukur itu sepatutnya disaingi lebih dari kaum Lelaki..Kerana yang Berat Tanggungan itu buat Suami, yang mewujudkan "Syurga" pada "Rumahku" adalah tugas Suami..Where every wishes are made possible.
Hanya dengan memahami erti "Beza" tadi,
kita pun malah faham bahawa apa benda di Dunia pun, buat atau usaha bagaimanapun,
kita maseh lah gagal diatas ketidaksempurnaan..bila kita Hilang Pedoman pada Eksistensi Tuhan.

Allah taala sentiasa melengkapkan kita membuatkan kita tampil Sempurna,
dihadapan Makhluk lain.

Mu ingat Allah komang ke mende?
Siapa yang berfirman pada ayat yang mengatakan bahawa Manusia ni adalah Sebaik-baik dan semulia-mulia PenciptaanNya?

Ayoh mung ke Tok mung?

dan explanation kenapa Tuhan Cipta kita sebagai Makhluk yang Grand ini pun tak tercapai akal, hanya kadang Manusia sendiri tersasar fikiran menjadi taksub hingga anggap Nabi Isa itu sebenarnya Anak Tuhan. Atau Keterlupaan kita berterusan hingga Bangsa dijadikan bahan Pecah Belah kerana lupa perjuangan Asal nya..
Sama juga terjadi pada Umat Islam hari ini, yang sibuk mempamerkan kekecohan hanya kerana angkara satu Filem yang kutuk Nabi Muhammad.
Sejujurnya, memang ambe pun akan marah..mu gila ke menda dok maroh.
Tetapi orang tu Kafir, dari kecik sampai besar Kafir, bila tengok orang Islam punya sikap hari ni makin jadi Negative la makanya..

Argumentation akan sentiasa berlarutan,
Demo ke mende ke bukan jalan selesai..cuma "TUNJUK PERASAN"..
Alangkah lebih elok kita ni lebih MATANG dari itu..mengetengahkan Solution sebagai cadangan pada Dunia bahawa Islam bukan begitu?

Itu baharu satu Filem yang diketahui atau satu Kartun yang disedari menghina Islam..
Kita sendiri yang sesama kita yang Prolong kan Issue ini,
orang seberang ketawa dan gelakkan karenah kita..tak rasa ke Humiliated?

Mungkin sahja hari seperti kini,
Agama dan Bangsa yang sibuk kita pecahbelahkan ni berhenti mengamalkan pendekatan "Show and Tell like you care"

..kerana kerosakkan itu dah total.

Perlukah,Perlunya menjadi lebih Realistic atau tidak,
lihat belakang Kulit Kitab Sejarah dimana lebih ramai Orang yang "Lapuk" tu lah duduk buat kerja Nabi Muhammad kita,
yang ambe yakini adalah method "Just Do because you really care about it".
Yang juga adalah antara Perkara mengapa kita perlu ber Bangsa dan ber Agama..

Guna logic akal, kalaulah Nabi Muhammad peduli gila pasal kita hari ni..dah lama Baginda lenyapkan orang Kafir dengan pengaruhnya serta bantuan yang gerenti Allah taala akan sedia membantu dengan himpunan para Malaikat atau Nabi lain yang digambarkan sangat dahsyat Mukjizat mereka yang memiliki semacam Superpowerlah pada bahasa hari ni.

Nabi Muhammad tak pilih itu, bahkan pernah di offer untuk beri bergunung-gunung emaspun..Kaya Duit was NEVER in his list. Padahal boleh beli macam-macam kelengkapan perang ataupun malah bina kubu hebat yang mampu kita sembangkan imaginasi tu bagai ndak rak tak akan habis-habis..

Kerana Baginda tahu serta faham akan apa Allah taala kehendaki pada Manusia ni,
suruh buat Kerja dengan Ikhlas je. Jujur dengan kekurangan serta munafaatkan sahaja kelebihan..tak perlu lah tunjuk kuasa atau kemarahan.

sekejam Hitler pun maseh tinggalkan Yahudi sedikit dan meninggalkan pesan bahawa jika dia hendak lenyapkan Yahudi atas mukabumi ni, bolehlah diusahakan dengan askarnya yang ada..
tetapi sengaja ditinggalkan untuk kita kenal siapa Yahudi tu..tidaklah niat ambe untuk samakan Nabi dengan Hitler pulak, hanya dari ambe ini cuma mengembangkan fikir..

Musuh sebenar kita bukan Yahudi, kerana sebahagian Nabi pun dari golongan Yahudi juga tetapi musuh sebenar adalah mereka yang aniaya orang lain yang belum diberi peluang untuk mengenal Islam. Boleh jadi orang Islam sendiri (sepertimana ambe pernah cerita pada tajuk GERHANA BULAN sebelum ini) ataupun siapapun.

Nabi Muhammad pada zaman kita ini seolah-olah cuba berbisik ke dalam Hati-hati kita sahaja,
seraya memberitahu kalaulah Baginda boleh membantumu..Nescaya Baginda bantu kerana Sejarah tlah membuktikan Kenyataan diri Baginda..

Namun jikalau Baginda bantu kita buat semua kerja kita Zaman ni,
apa guna kita Wujud?
 dan apakah tidak cukup serta kerja sia-siakah Perang Uhud,Badar,Khandaq dan semua peristiwa lainnya tu?

Bermakna Baginda dah commit Hidup-Mati semua demi Akhir Zaman ni..Agar semuanya mudah.
Memang mudahpun, tetapi kitalah yang buat payah pula bagi orang yang minat untuk berAgama kembali atau masuk Agama Islam atau "Masuk Melayu"..yang itupun jadi benda yang juga diambil kecoh.

Tuan, zaman Melaka dulu satu Dunia bertumpu untuk berdagang hingga ramai jatuh Cinta dengan Melayu yang Islam. Hingga "Masuk Melayu" jadi label kononnya Racist sedangkan berpandukan sejarah, itu impact dari Hikmah ber Bangsa yang di Isytihar sebagai Melayu..

ini lah antara wal hasilnya bila kita cuba mencari Perbezaan untuk dijauhkan diri lagi.
Padahal dengan bertumpu dengan persamaan dan diusahakan itu je pun beri macam-macam faedah.

Menjadi Hairan pada ambe bila ramai Filmakers, Directors, Casts, Videographer atau Photo, Scriptwriter ke apa lagi yang bantu industry of filming ni,
Sementara Orang Arab di Saudi atau disini belaka yang kaya raya tu dengan menjadi Billionaire atau Milionaire, tak ada pula ndak invest atau suruh buat filem-filem yang bertaraf Hollywood untuk ketengahkan Sejarah Islam.

Itu malah salah satu persaingan yang tidak memerlukan kita berkata apa kecuali buat filem dan bersaing dengan elok.
Protest atau Demo cuma Memanjangkan Masaalah..itu pada ambe lah.
tapi kalau dah rasa semua orang lain kata tak betul,
semua orang salah.
tak kiralah siapapun atau Parti mana pun.

Beza..memang berbeza.

tetapi Tujuan Membezakan ada faham atau tidak?

Intiha Al-Kalam,
HKM