Saturday, September 1, 2012

KANTA & CHERMIN


Pujian, hanyalah dapat dibayangkan..diperayat-ayatkan atau diolahkan bermacam-macam kata pada saat berjauhan,
kita boleh menafsir kecantikkan Bunga daripada jauh, menggubah kata hingga Bunga pun mampu layu atau terbakar pada puji-pujian yang ramai.

Keburukkan, sekadar apa yang ada bersama..bila yang dekat menjadi hampir, yang hampir malah merapat untuk dimesrai. Bunga tidak lagi indah sepertimana perumpamaan bahasa, oleh kerana kehadiran Taik atau Najis yang dilapik bahasa menjadi Baja itu malah lebihlah kuat bau nya. Hinggakan hendak menulis ayat pada suasana yang demikian pun mustahil, sebab terlalu busuk baunya..

itu fasal yang pertama mengenai Perception, tidaklah berkata bahawa A adalah A walaupun bahasnya A tetaplah A.

Memang  sudah menjadi semacam kesukaan kita menghidang halwa telinga dengan kesah buruk orang lain(itu reality).. hidangkan sahaja berlauk-pauk makanan mahupun minuman bahkan sediakan sahaja sebuah Mahligai indah rupanya bertatahkan berlian dan berlantaikan permata sekalipun, kurang Syukur..Semuanya boleh jadi barang Kufur. Kalaupun pada ucapan meleret kalimah Syukur, hati belum tentu tetap atau jauh dari Takkabur. Istilah "Redha" pun bukanlah perkara yang mudah untuk di isytihar melainkan untuk simpan buat pengertian sendiri.

Jantan yang gagah, perlukan Bangkai yang banyak untuk tubuhnya yang perkasa, Daging jenis itu, Lemak jenis ini dan bahan Kimia seperti Steroid atau Morphine untuk membuatkan dirinya rasa BerTenaga atau Kebal sedangkan kesan sampingannya tetaplah membebankan serta membebalkan diri untuk berfikir lurus atau think straight.

sementara Betina yang cantik rupawan, mendahagakan bermacam Sampah untuk memerlihara Jasmani nya.. Pasir Pantai, Kulit Kerang, Tanah, Daun, Kulit Kayu ini dan itu, Akar itu dan ini, Darah Haiwan dan hingga ke hari ini..Janin pun malah menjadi semacam Alternative.

itu pula fasal yang kedua mengenai Obsession, walaupun semua pada Kenyataannya Tewas, sepertinya kita ni tidak mahu mati begitu sahaja sebaliknya mati dengan kehormatan dalam berusaha untuk sesuatu.

Sambungan kesah Jantan dan Betina akhirnya menemui cara mati yang agak memalukan,
Kalah dengan seekor Kuman didalam Tubuh, sementara Betina mampus begitu ditelan Zaman..lalu apakah bukti kita Hidup selama?
definition Selama bahkan tidak larat ditakwil oleh Ahli Fikir, kerana ia berkadar infinitive..Kesudahannya hanya kita sendiri sahaja akan ketahui dan fahami kerana kita yang bakal lalui.

Ramadhan yang lalu, apa kita belajar? Budaya orang berAgama Islam yang belajar menguasai Nafsu Keinginan Sendiri atau Budaya orang berBangsa Melayu hari ini yang tahan lapar dan dahaga sahaja?

semalam tatkala tertengok sambutan kemerdekaan Negara kita, rasa agak kecewa dengan perpecahan kita alami. Hanya kerana Ideology dan dokongan sendiri yang dirasakan lebih elok. Hubungan kita malah lebih terbatas untuk diertikan Merdeka. tak tahu lah kenapa tiba-tiba terasa macam ada persamaan di sukan Olympic baru-baru ini di England sedangkan tak adalah se grand manapun apa kita raikan kemerdekaan.
Mungkin sebab terasa maseh ada Agenda disebalik sesebuah Agenda, bukan lah Sukan Olympic itu jadi semacam acara yang Neutral, tetapi menurut sebahagian orang yang memerhati..macam ada banyak Unsur Freemasonry.

Sementara Agenda Merdeka semalam dengan laungan Slogan Merdeka kali ini agak bercelaru, sekejap laung Janji ditepati, sekejap laung 1 Malaysia, sekejap laung Malaysia Tweet! Tweet! pula..seolah-olah sangat Desperate hingga terpaksa buat cabutan bertuah dengan hadiah beratus ribu, barangkali kerana itu ajalah ramai orang datang..Obviously pada ambe walaupun ambe bukanlah orang Berpolitik. Sekadar menganalize daripada luar dan dalaman berdasarkan sumber yang terpakai. Namun dengan merasakan seperti Olympic juga perayaan semalam, tanah yang Neutral ini terpaksa di jadikan mangsa menyampaikan Sentiment atau Agenda sendiri.

Mungkin sahaja setelah Najib ini akan ada pemimpin yang Muda pula untuk mengejutkan Dunia? itu sebenarnya apa ambe harapkan dari Malaysia.
Sebab Pemimpin yang ada sekarang ni pun(maaf kata) dah makin merapu dan Nyanyuk..Dah sampai masanya mungkin orang Muda jaga orang Tua-tua mereka. Duduk diam biar yang muda teruskan dan arahkan ia ke generation yang lebih proactive.

Siapa calonnya? Wallahualam..tetapi kalau dibawa cerita dikedai kopi, ini bahkan jadi laughing stock ajalah.
Hanya ambe fikir lebih baik ada Pemimpin yang muda, boleh ditegur serta flexible walaupun mereka Pra-Matang dengan hal-hal kepemimpinan..But yet its not too late to make it right kan?..Tambahan, yang buatkan kita Matang tetaplah Pengalaman bukannya Reputation orang kata aja..Ambe serahkan pada pembaca berfikir seketika akan hal ni. dan Doa kan bersama kalau benar itulah harapan kita untuk majukan Negara yang lebih terpelajar, kritis dan optimistic..
Hanya yang maha Alim maha mengetahui akan perihal Ghaib-ghaib masa Depan nanti..

hari ini, ambe jadi sedikit malas untuk berkata apa. Kecuali menelaah kembali penulisan sendiri. Mencari Kaki sendiri untuk menendang Punggong Sendiri. Dengan izin berkata; "Kick my own Ass."

its time to pause and think as we look back and flash forward into life.

kepada anda yang dilanda kekecewaan, jangan give up untuk bersyukur.
kepada yang dilanda kegembiraan tiap masa dan ketika, please give in a little bit of the times and share it to the others who fought with their lives to survive..till today.

sementara ambe, kembali mengenal pasti apa Perception ambe,
dan apa Obsession ambe..kerana adalah mimpi buruk kepada diri yang buat semua ini kerana Obsess dengan pendapat sendiri atau Obsess dengan kehebatan diri.
Im looking for God,
for the cause that im not that Good enough..

Intiha Al-Kalam,
HKM